Sökning: "utmanande barn i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 92 uppsatser innehållade orden utmanande barn i förskolan.

  1. 21. Pedagogers upplevelser av arbetet med barns flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Bäcklund; Louise Solin; [2022]
    Nyckelord :Barns flerspråkighet; pedagogers upplevelser; modersmål; förskola; andraspråk;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på pedagogers upplevelser av arbetet med barns flerspråkighet i förskolan. I vår studie har vi genomfört fem kvalitativa och semistrukturerade intervjuer med pedagoger som arbetar i förskolor där det finns flerspråkiga barn. LÄS MER

  2. 22. Strategier vid bemötande av barn med utåtagerande beteende : En pilotstudie utifrån förskollärarens erfarenhet av stödåtgärder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Alma Srebrenikovic; Petri Torvinen; [2022]
    Nyckelord :pedagogical strategies; challenging behavior; pedagogical support; the pedagogical approach to children; pedagogiska strategier; utmanande beteende; pedagogiskt stöd; pedagogiskt bemötande av barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna pilotstudie var att lyfta fram erfarenheter om hur förskollärare hanterar situationer med barn med utmanande beteende i förskolan. Pilotstudien fokuserar på förskollärares erfarenheter av stödåtgärder för att kunna bemöta barn med utmanande beteende samt vikten av kunskaper och möjligheter till vidareutbildning. LÄS MER

  3. 23. ”Med repetition, repetition och övning närmar vi oss bättre beteenden" : En studie av förskollärares perspektiv på fostran och barns utmanande och avvikande beteenden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Hurtig; Stina Thiele; [2022]
    Nyckelord :Förskolan; fostran; bemötande; utmanande beteende; avvikande beteende; makt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen kring hur några förskollärare ser på sitt fostransuppdrag i allmänhet, samt hur de förhåller sig till barn som de anser har ett utmanande eller avvikande beteende i synnerhet. Metoden som används för att uppnå syftet med studien är semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fem förskollärare. LÄS MER

  4. 24. ”Dom där böckerna vet jag inte hur jag ska använda, för jag kan inte samiska” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med samiska som språk och kultur i förskolan i samiska förvaltningskommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Nilsson Nordin; [2022]
    Nyckelord :barn; förskollärare; läroplan för förskolan; minoritet; minoritetsspråk; samiska;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få kunskap om hur förskollärare uttrycker att de upplever arbetet med att uppfylla de mål och riktlinjer förskolans läroplan anger om barn från minoritetsgruppers rätt till språk och kultur. Arbetet är uppbyggt genom en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor ställda till sex förskollärare verksamma i samiska förvaltningskommuner samt en samisk samordnare verksam i en förvaltningskommun. LÄS MER

  5. 25. Utevistelse på förskolan : hur barns utevistelse påverkas av platsens förutsättningar och andra faktorer

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Jenny Lind; [2021]
    Nyckelord :friyta; förskola; förskolegård; barn; utevistelse; lek; utflykt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar förskoleverksamhetens utevistelse och barnens lek. Tidigare studier inom området har visat att utevistelsen är viktig för barns hälsa och välmående. Dessa undersökningar har också visat att stora kuperade gårdar med naturlig växtlighet ger mer aktiva barn. LÄS MER