Sökning: "utmanande barn i förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden utmanande barn i förskoleklass.

  1. 1. Dinosaurier, dinosaurier, dinosaurier! : En kvalitativ studie om kontinuitet och progression inom barns naturvetenskapliga lärande inför övergången till förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sanna Heinola; Vanessa Hacker; [2023]
    Nyckelord :Kontinuitet; naturvetenskapsundervisning; progression; proximal utvecklingszon; samverkan; övergång;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra möjligheter och begränsningar för kontinuitet och progression i barns naturvetenskapliga lärande inför övergången från förskola till förskoleklass. Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  2. 2. Barns utbildningskontinuitet : En studie om vad som påverkar barns övergångmellan förskola, förskoleklass och fritidshem, samtspecialpedagogens roll i dessa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Johansson; Mathilda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Filosofisk-; fysisk-; kommunikationsmässig och social kontinuitet; fritidshem; förskola; förskoleklass; kontinuitet; samverkan; samverkansidentitet; specialpedagog; utbildningskontinuitet; övergångar.;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och skola kan för en del barn upplevas som utmanande.Tidigare forskning har pekat på komplexiteten i barns övergångar och vikten av attgod samverkan mellan alla aktörer i barns närhet sker, för att främja deraskontinuitet. LÄS MER

  3. 3. "Jag skulle aldrig säga att mitt barn är blygt, utan att hen är observant" : En kvalitativ studie om högkänslighet bland barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Stolpe; Klara Rosengren; [2019]
    Nyckelord :Högkänslighet; högkänsliga barn; förskolemiljö; särskilda behov; fenomenologi; IPA-metoden; förskoledidaktik;

    Sammanfattning : Denna uppsats har skrivits med syfte att genom en fenomenologisk ansats undersöka innebörden av begreppet högkänslighet och vilka särskilda behov som är viktiga att beakta hos högkänsliga barn, samt hur detta kan förstås i relation till förskolans miljö. Genomförandet av studien består av kvalitativa intervjuer av föräldrar till högkänsliga barn som går i förskola/förskoleklass såväl som förskolepersonal med förkunskaper om begreppet högkänslighet. LÄS MER

  4. 4. Barn som väcker funderingar : Att ge känslomässigt stöd till barn i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Beatrice Öhman; Ann-Sophie Vikström; [2018]
    Nyckelord :Beteenden; Förskolan; Förhållningssätt; Maktposition; Specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka beteenden hos barn som pedagoger uttrycker som utmanande i förskola och förskoleklass. Vi ville även undersöka hur pedagogerna beskriver sitt arbete för att bemöta olika beteenden. LÄS MER

  5. 5. Uppväxt på landsbygden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Alm; [2017-06-22]
    Nyckelord :Barn; klass; landsbygd; genus; kön; sexualitet; förskoleklass;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet för föreliggande studie har varit att undersöka hur föreställningar om klass, kön och sexualitet görs i en förskoleklass vardagliga verksamhet i en ort på landsbygden. En genomgång av tidigare forskning har visat på en avsaknad av forskning om yngre barns identitetsskapande framförallt gällande klass och icke-urbana platser. LÄS MER