Sökning: "utmaning delaktighet"
Visar resultat 1 - 5 av 198 uppsatser innehållade orden utmaning delaktighet.
1. UNGDOMARS UPPLEVELSER AV ATT LEVA MED DIABETES TYP-1
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Diabetes typ-1 är en kronisk sjukdom som innebär att kroppens produktion av insulin upphör. Sjukdomen innebär stora livsstilsförändringar för att upprätthålla hälsan vilket kan vara påfrestande för ungdomar. LÄS MER
2. PERSONERS UPPLEVELSE AV MENINGSFULLA AKTIVITETERS PÅVERKAN VID LÅNGVARIG SMÄRTA
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Bakgrund Arbetsterapeuter fokuserar i sitt arbete på aktivitet och görande och en aktivitet kan ha olika mening och betydelse beroende på person och sammanhang. En tidigare meningsfull aktivitet kan plötsligt ge upphov till känslor av tomhet och förlorar sin mening i ett annat livsskede. LÄS MER
3. Patienters upplevelser av att genomgå en MR-undersökning
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund. En magnetkamera ger mest detaljerad information om kroppens anatomi och kan skilja på olika typer av vävnad på ett bättre sätt än andra tekniker. För att få så bra bilder som möjligt är det viktigt att patienten ska ligga stilla i en tunnel med öppningar i båda ändarna. LÄS MER
4. Sjuksköterskans bemötande vid vård av barn på akutmottagning : En litteraturöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Att arbeta på en akutmottagning ställer höga krav på sjuksköterskor att kunna fatta snabba beslut, kunna ge trygghet samt skapa delaktighet. Barn är ofta oroliga och rädda när de besöker akutmottagningen, närstående kan då vara ett stöd. Sjuksköterskans etiska förhållningssätt är grundläggande. LÄS MER
5. Deltagande inkludering och delaktighet för elever i matematiksvårigheter : - speciallärarens roll i ett specialpedagogiskt sammanhang
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Denna studie undersöker lärares beskrivningar av deltagande inkludering samt på vilket sätt lärare och elever beskriver delaktighet i matematikundervisningen. Syftet är att bidra med kunskap om dessa begrepp, för att skapa goda förutsättningar för ett arbete kring en tillgänglig lärmiljö för alla elever. LÄS MER