Sökning: "utomhus eller inomhus undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden utomhus eller inomhus undervisning.

  1. 1. ”JAG VET INTE OM VI HAR NÅGOT SYFTE FAKTISKT, UTAN MAN GÅR UT” : En kvalitativ studie om förskolans uteverksamhet och dess påverkansfaktorer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emelie Ekman; Elin Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Utevistelse; Uteverksamhet; Undervisning; Påverkansfaktorer; Skolorganisatoriska modellen;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar belysa förskollärares syn på utevistelsen och hur de upplever förutsättningarna att bedriva undervisning utomhus. Studien syftar till att öka kunskapen om arbetet med, samt vilka faktorer som påverkar, spontan såväl som planerad undervisning utomhus i förskolans verksamhet. LÄS MER

  2. 2. Rörelse, en del av det livslånga lärandet : .

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johanna Sköldbäck; Sofia Andersson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares synsätt; lek; motorik; rörelse;

    Sammanfattning : Barn spenderar en stor del av sina första år på förskolan och möjligheten att utveckla och upptäcka sin kropp genom rörelse är tydligt formulerat i förskolans styrdokument. Syftet är hur förskolan som läroinstans möjliggör och stimulerar barns medfödda behov av rörelse. LÄS MER

  3. 3. Fysiska lärmiljöers betydelse, användning och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lovisa Hjalmarsson; Julia Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :lärmiljöer; innemiljö; utemiljö; förskola; förskollärare; Reggio Emilia; fysisk;

    Sammanfattning : : Hur pedagoger uppfattar den fysiska miljöns påverkan på barns utveckling och lärande i förskolan är av betydelse för vilka stöd och utmaningar barn möter och därmed hur de stimuleras och utvecklas. Syftet med studien är därför att undersöka hur förskollärare resonerar kring fysiska lärmiljöers betydelse, både inomhus och utomhus, samt hur dessa utformas och används i undervisningen för att stötta barns lärande och utveckling. LÄS MER

  4. 4. "Miljön är starkare än mig" : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Sara Johansson; [2023]
    Nyckelord :förhållningssätt; förskollärare; konstruktioner; utomhusmiljön; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur förskollärare konstruerar betydelsen av utomhusmiljön irelation till utomhusundervisning. Studien har utgått ifrån ett socialkonstruktionistisktperspektiv och genomförts med en kvalitativ metod där datainsamlingen bestod av kvalitativaintervjuer. LÄS MER

  5. 5. Tingens betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen - spelar utomhus eller inomhus någon roll?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Isabelle Hagström; Anna Söndergaard; [2023]
    Nyckelord :connectedness to the environment; contextually rich concrete experience; intresse; naturvetenskap; naturorientering; ta med naturen in; ting; utomhuspedagogik; utomhusundervisning; undervisning utomhus;

    Sammanfattning : Trots att elevernas intresse för de naturvetenskapliga ämnena har sjunkit med åren är det viktigt att lärare förser elever med de kunskaper eleverna behöver för att kunna verka och agera som framtida demokratiska medborgare. Undervisning som inkluderar utomhuspedagogik gör förståelsen mindre abstrakt för eleverna. LÄS MER