Sökning: "utomhuspedagogik c"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik c.

  1. 1. ”Den vi träffade idag, det var den riktiga Mulle” : En receptionsstudie om barns möten med Skogsmulle

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Karin Norinder; [2022]
    Nyckelord :Skogsmulle; costume; outdoor education; reception theory; realunreality; preschool; fictional characters; biophilia; imagination; children´s culture; Skogsmulle; utklädningskläder; utomhuspedagogik; receptionsteori; realunreality; förskola; sagofigurer; biofili; fantasi; barnkultur;

    Sammanfattning : Children meet adults dressed out in costumes in various situations. One of these characters is Skogsmulle in Friluftsfrämjandets outdoor education. Since the mid-1950´s Skogsmulle has been part of Swedish childhoods, and the concept has also spread to other countries around the world (C. Lindgren, 2021). LÄS MER

  2. 2. Varför utomhuspedagogik?

    C-uppsats,

    Författare :Maria Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Autentisk; lek; lärande; motorik; pedagogen; prakt;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att ta reda på vad och hur barn lär genom utomhuspedagogik, men också pedagogens del i barnslärande. Vi ville se vad detta kunde bidra med i vårt framtida yrke som pedagoger. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik- en naturlig upplevelse

    C-uppsats,

    Författare :Titti Perldal; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; förskola; kognitiv; motorik; häl;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med vår uppsats är att undersöka och beskriva hur utomhuspedagogik kan bidra till barns lärandeoch utveckling. Genom att empiriskt undersöka hur verksamma pedagoger samt forskare uttrycker sig kringutomhuspedagogik vill vi ta reda på om de anser att utomhuspedagogik kan bidra till barns lärande ochutveckling och i så fall på vilket sätt?Frågeställningar: Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har på barns utvecklingoch lärande?Vilken inverkan anser verksamma pedagoger att utomhuspedagogik har för verksamheten?Metod: Vi valde att göra samtalsintervjuer med fyra verksamma pedagoger på fyra förskolor. LÄS MER

  4. 4. Hur pedagoger erfar utomhuspedagogik i ljuset av elevernas lärande

    C-uppsats,

    Författare :MÓNIKA DEBRECENI; Maria Malmros; Jessica Pilhede; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; variation; individualitet; hinde;

    Sammanfattning : FrågeställningarHur kan arbetet med utomhuspedagogik ge förutsättningar för alla elevers lärande i en grupp?Vilka hinder/dilemman upplever pedagoger med att främja hela klassens lärande i denutomhuspedagogiska verksamheten? Hur förebygger/bemöter pedagoger eventuellahinder/dilemman?MetodVi har valt en kvalitativ undersökning i form av intervjuer med vilka vi förhoppningsvis kanbelysa utomhuspedagogikens komplexitet och potentiella för- och nackdelar för att främjasamtliga elevers lärande. Vi väljer att genomföra en semistrukturerad intervju med ettförutbestämt frågeområde och öppna följdfrågor beroende på vilka svar vi får fram underintervjuns gång. LÄS MER

  5. 5. Varför göra det inne som man kan göra lika bra ute?

    C-uppsats,

    Författare :Emma Persson; [2011]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utveckling; kursmål; ;

    Sammanfattning : I detta arbete kommer ni att få läsa om utomhuspedagogik. Då naturen alltid varit en viktig del i minuppväxt vill jag genom denna uppsats inspirera andra pedagoger att låta sina elever få uppleva naturen ochfå chansen till att skapa en relation till naturen som inte går att ersätta med något annat. LÄS MER