Sökning: "utomhuspedagogik lärarutbildningen"

Visar resultat 1 - 5 av 93 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik lärarutbildningen.

  1. 1. Elever med ADHD i fritidshemmet : Hur fritidshemmet arbetar med inkludering och utomhuspedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Lukas Jerjo; Asena Simsek; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; leisure center; leisure educator; outdoor pedagogy and ADHD;

    Sammanfattning : This quantitive study aims to observe how educators work with students diagnosed with ADHD as well as, if the students´ gender has an effect on educators work procedures. Furthermore, the study views how learning and education can help encourage students with an ADHD, and if there is an active inclusion. LÄS MER

  2. 2. Skit i boken! Var ÄR lupparna? : En fenomenografisk studie om pedagogers uppfattningar av utomhuspedagogik

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emma Arildsson; Anna Viberg Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; outdoor pedagogy; teachers’ perception; outdoor teaching; Förskola; utomhuspedagogik; pedagogers uppfattningar; lärande utomhus;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to analyze how preschool teachers in seven preschools from different pedagogical perspectives in Sweden think about outdoor pedagogy and whether their perspectives influence their work and how they teach. Three research questions have been formulated in order to investigate the purpose: What are the pedagogues’ perceptions of outdoor pedagogy? What are the pedagogues’ perceptions of the differences between teaching indoors and outdoors? What are the pedagogues’ main perceptions of outdoor teaching?  A qualitative method has been used in this study, the data were collected through interviews and observations using a phenomenographical approach. LÄS MER

  3. 3. Är det obligatoriskt att älska skogen? : Utomhuspedagogik- ett redskap för lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Nordin; [2020]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; movement; health; nature; the place of learning; reflection; Utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; naturen; platsen för lärande; reflektion;

    Sammanfattning : Denna essä handlar om ett dilemma på fritidshemmet när delar av verksamheten sker i naturen. Dilemmat handlar om svårigheter med att bedriva verksamhet utomhus och om utomhuspedagogik kan vara en metod för att öka förståelsen för naturen och uppfylla läroplanens mål. LÄS MER

  4. 4. Lära om och av naturen - Lärarstudenters uppfattningar om utomhuspedagogiskt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Minna Salmi; Amanda Eriksson; [2019]
    Nyckelord :biologi; elev; elevers lärande; grundskola; klimat; lärarutbildning; miljö; naturvetenskap; NO; studentattityder; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Genom detta arbete vill vi utveckla vår förståelse för lärarstudenters upplevelser av vilka förutsättningar utbildningens NO-kurser skapar för framtida utomhuspedagogiskt arbete inom dessa ämnen. Denna vilja grundas i ett personligt engagemang för hur vi inom skolan kan stödja elever som idag växer upp i en eskalerande klimatkris samt i tidigare forskning som visat att lärares möjligheter till detta till stor del utvecklas under lärarutbildningen. LÄS MER

  5. 5. Naturen och staden : En vetenskaplig essä om utomhusmiljö som lärmiljö i förskolan, med ett utomhuspedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sverker Lindeberg; [2019]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; the nature; the city; perspective; outdoor environment; learning environment; preschool; the importance of the place; norms; practical knowledge; Utomhuspedagogik; naturen; staden; perspektiv; utomhusmiljö; lärmiljö; förskola; platsens betydelse; normer; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna vetenskaplig essä reflekterar jag med ett utomhuspedagogiskt perspektiv om utomhusmiljöers betydelse som lärmiljöer i förskolan. Jag skriver min essä med en hermeneutisk ansats, som är tolkande och reflekterande av sin natur. LÄS MER