Sökning: "utomhuspedagogik läroplan"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik läroplan.

  1. 1. Utomhuspedagogikens betydelse för barns lärande, utveckling och hälsa i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emma Bäck; Annie Olsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; rörelse; hälsa; lärande; uppfattningar;

    Sammanfattning : Detta är en fenomenografisk studie som behandlar förskollärares olika uppfattningar om ämnet utomhuspedagogik. Syftet med vår studie var undersöka utomhuspedagogikens plats och påverkan i förskolan samt vilka förutsättningar som behövs. LÄS MER

  2. 2. Användning av laborativ undervisning och utomhuspedagogik i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emelie Petersen; Johanna Gabrielsson; [2023]
    Nyckelord :Elevaktiv; Elevaktiva arbetsmodeller; Grundskolan; Kunskapsfrämjande pedagogik; Laborativ undervisning; Laborativa lektioner; Lågstadiet; Läroplan; Naturkunskap; Naturvetenskap; Pedagogik; Utomhuspedagogik; Årskurs F-3;

    Sammanfattning : Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad forskningen säger om hur lärare i årskurs F-3 använder sig av laborativ undervisning och utomhuspedagogik samt huruvida elevers lärande främjas genom arbetssätten. Frågan har undersökts genom systematiska databassökningar, vilket genererat en mängd olika artiklar. LÄS MER

  3. 3. ”Jag skulle säga att det blir mer fri lek ute fast ändå inte. Det blir lite både och.” : En studie om förskollärares uppfattningar om undervisning i utomhusmiljön på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sara Ahlén; Julia Wirblad; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärarens roll; undervisning; utomhuspedagogik; utomhusmiljön; förskolans läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vinna kunskap om förskollärares uppfattning om undervisning i utomhusmiljön på förskolan. Kvalitativa data bearbetas för att skapa ett sammanhang och en förståelse. Resultatet delas in i olika kategorier som visar variation av uppfattningar om undervisning i utomhusmiljön samt av förskollärarens roll. LÄS MER

  4. 4. Åtta pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik i förskolan : ”Allt vi gör inomhus kan vi göra utomhus!”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emmie Hansson; Jenny Hilmo; [2023]
    Nyckelord :Affordance; Förskolegården; Handlingserbjudanden; Pedagogers förhållningssätt; Utomhusmiljö; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka pedagogers uppfattningar om utomhuspedagogik. Studien har riktat in sig på pedagogers förhållningssätt, utomhusmiljöns utformning, utomhusmiljöns handlingserbjudanden samt möjligheter och begränsningar i användandet av utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 5. Det är vi pedagoger som bidrar till att gården blir en utmaning : En studie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik och förståelsen för begreppets innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Nyman; Rebecka Nordling; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; förhållningssätt; undervisning; pragmatiska teorin; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vår uppsats undersöker utomhuspedagogik och på vilket vis förskollärares förhållningssätt och förståelse av begreppet påverkar undervisningen. Både förskolans läroplan samt Barnkonventionen understryker att barn ska få möjlighet till att vistas i olika utomhusmiljöer för att lära sig att respektera miljöerna. LÄS MER