Sökning: "utomhuspedagogik natur"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik natur.

  1. 1. Att omlokalisera lektionen. En kvalitativ intervjustudie om lärares erfarenheter av ut- omhusundervisning i grundskolans yngre åldrar.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Olivia Nilsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :grundskolans yngre åldrar; matematik; naturorienterande ämnen; samhällsoriente- rade ämnen; bild; svenska; värdegrund; natur; formell utomhuspedagogik; didaktiska relationen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare som arbetar med utomhuspedagogik i grundskolans yngre åldrar (F-3) resonerar kring sina erfarenheter. För att besvara syftet använ- des en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogikens natur- en kvalitativ studie om hur lärare i årskurserna 1-3 använder naturen som ett utvidgat klassrum.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sofie Larsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; upplevelser; sinnen; inkludering; exkludering; motorik; hälsa; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan ska vara en likvärdig plats för eleverna att främja sociala relationer, kunskap och eget ansvar. Vidare ska skolan bidra till elevernas möjlighet till utveckling och lust att lära (Skol- verket, 2018). LÄS MER

  3. 3. Att få uppleva, känna och ta. Är biologiundervisning ute bra? 
 En kvalitativ studie om hur lärare i årskurs 1-3 tillämpar utomhuspedagogik i sin biologi- och ekologiundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Sandra Pålsson; [2019-07-01]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; autentisk miljö; biologi; ekologi;

    Sammanfattning : yftet med denna studie var att ta reda på vilka erfarenheter ett urval lärare har gällande att använda sig av utomhuspedagogik i sin biologiundervisning. Valet av ämne är baserat på mitt tidigare examensarbete, där en forskningsöversikt gjordes över om biologiundervisning för- lagd utomhus har någon positiv inverkan på elevers lärande. LÄS MER

  4. 4. Ekologisk läskunnighet hos en urban befolkning - närnatur som undervisningsmiljö

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Marie Hannerstig; [2019]
    Nyckelord :förtätning; ekologisk läskunnighet; tätortsnära natur; utomhuspedagogik; stadsplanering;

    Sammanfattning : I dagens städer saknar många barn möjlighet att vara utomhus i en miljö som inte är designad endast för människor. Ju mer barn identifierar sig med staden, desto mindre är de benägna att arbeta för naturen och skydda den i framtiden. LÄS MER

  5. 5. Naturen och staden : En vetenskaplig essä om utomhusmiljö som lärmiljö i förskolan, med ett utomhuspedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sverker Lindeberg; [2019]
    Nyckelord :Outdoor pedagogy; the nature; the city; perspective; outdoor environment; learning environment; preschool; the importance of the place; norms; practical knowledge; Utomhuspedagogik; naturen; staden; perspektiv; utomhusmiljö; lärmiljö; förskola; platsens betydelse; normer; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : I denna vetenskaplig essä reflekterar jag med ett utomhuspedagogiskt perspektiv om utomhusmiljöers betydelse som lärmiljöer i förskolan. Jag skriver min essä med en hermeneutisk ansats, som är tolkande och reflekterande av sin natur. LÄS MER