Sökning: "utomhuspedagogik särskilda behov"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik särskilda behov.

  1. 1. Det är inne att vara ute - Om utomhuspedagogik på fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Bäck; Linn Verdin; [2023-10-26]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; fritidshem; rörelse; motivation; lärande; inkludering;

    Sammanfattning : Intresset för att vistas ute i skog och mark har de senaste åren ökat i befolkningen men vi upplever att det i många fritidshem är svårt att fånga elevernas intresse och motivera dem till utevistelse. Därför tyckte vi att det skulle vara intressant att genomföra en studie med syftet att undersöka fritidslärares uppfattningar och praktiserande av utomhuspedagogik samt jämföra hur verksamheten bedrivs i två fritidshem med olika profiler, en traditionell profil och en utomhusprofil. LÄS MER

  2. 2. Utomhusmiljön som tillgång på fritidshemmet? En kvalitativ intervjustudie kring fritidslärares uppfattningar om utomhuspedagogik och om utomhusmiljön som inkluderande lärmiljö.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Madeleine Gustafsson; Gisela Lönn; [2022-03-17]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utomhusmiljö; fritidshem; lärmiljö; inkludering; adhd; koncentrationssvårigheter;

    Sammanfattning : På fritidshemmet ska fritidslärare arbeta med olika lärmiljöer både inomhus och utomhus. Verksamheten måste även arbeta inkluderande så alla elever ska få möjlighet att utvecklas och få en meningsfull fritid. LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogik i NO-undervisningen : En intervjustudie om lärares syn på uppfattningar kring utomhuspedagogik i naturvetenskapsämnena för årkurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Lina Gjersvold; [2021]
    Nyckelord :Elevers lärande; lärares uppfattningar; pragmatismen; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares syn på elevers utveckling och lärande genom att använda utomhuspedagogik i naturvetenskapsämnena. Ytterligare en del att undersöka i denna studie är om utomhusundervisningen kan passa alla elever, även elever med särskilda behov, för att slutligen synliggöra vad det finns för möjligheter och begränsningar för lärare att bedriva utomhusundervisning i naturvetenskapsämnena. LÄS MER

  4. 4. Classroom instruction and outdoor education-A comparison between classroom instructions and outdoor education

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johan Olsson; [2011]
    Nyckelord :klassrumsundervisning; utomhuspedagogik; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att jämföra klassrumsundervisning och utomhuspedagogik och se vilket av dessa två arbetssätt som lärare föredrar och arbetar med. I den empiriska studien intervjuades lärare som arbetar inom förskola och grundskolans tidigare år om hur de ser på klassrumsundervisning och utomhuspedagogik. LÄS MER

  5. 5. Lek och kommunikation i uterummet : En studie av lek på en mobil förskola.

    Magister-uppsats, Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Eva Eriksson; [2008]
    Nyckelord :Lek; kommunikation; samspel; fysisk miljö; byggd miljö; naturlig miljö; utomhuspedagogik; upplevelser; uterum; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studiens syfte var att studera lek och kommunikation hos en barngrupp i två olika typer av utomhusmiljöer. Platsens betydelse har lyfts fram genom att samma barngrupp studerats i två olika miljöer, parklek respektive skogsmiljö. Resultatet visade dessa platsers påverkan på just denna barngrupps lekar. LÄS MER