Sökning: "utomhuspedagogik samhällskunskap"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik samhällskunskap.
1. Närområdesstudier och utomhuspedagogik i samhällskunskapsundervisningen : På vilka sätt kan lokalsamhället användas för årskurs fyra till sex?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka vilken betydelse närområdesstudier ochutomhuspedagogisk undervisning knuten till lokalsamhället har för lärare i samhällskunskap,att skapa variation i undervisningen och om samt hur lärare använder närområdet i sinundervisning i årskurs 4–6. Det finns tidigare forskning kring främst natur- och äventyrsinriktadutomhuspedagogik som fokuserar på yngre elever, men mindre kring närområdesstudier,studiebesök och besök från samhället, för ämnet samhällskunskap. LÄS MER
2. Utomhuspedagogik inom de samhällsorienterade ämnena : Grundskolelärares tolkning och användning av utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med detta arbete har varit att undersöka hur utomhuspedagogiken kan användas inom de samhällsorienterade ämnena samt hur grundskolelärare ser på begreppet utomhuspedagogik.I skolans läroplan Lgr11 finns inte begreppet utomhuspedagogik med och en undervisning i utomhusmiljöer nämns endast på ett ställe inom kursplanerna för de samhällsorienterade ämnena. LÄS MER
3. Vad kan vi göra utanför klassrummet? : En kvalitativ studie om didaktiska möjligheter med utomhuspedagogik inom de samhällsorienterande ämnena
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka didaktiska möjligheter som utomhuspedagogiken kan erbjuda undervisningen inom de samhällsorienterande ämnena. Den metod som använts för att göra detta är kvalitativa intervjuer. Dessa har genomförts med verksamma lärare i årskurs 4-6. LÄS MER
4. Staden som klassrum
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och peka på hur historieundervisning lättare kanbedrivas utomhus i stadsmiljö på historiska platser med digitala hjälpmedel, samt att peka påfördelar och nackdelar med utomhuspedagogik. Huvudfrågorna som styr uppsatsen är; Vilkadigitala möjligheter finns för att bedriva mer historieundervisning utomhus? Vilka fördelaroch nackdelar finns det med att lämna klassrummet ur ett utomhus- och historiepedagogisktperspektiv? Undersökningen har genomförts med kvalitativa intervjuer med pedagoger frånflera olika områden; muséer med stadsvandringar, läromedelsförlag och Göteborgs Stad. LÄS MER