Sökning: "utomhuspedagogik skolgård"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik skolgård.

  1. 1. Utomhuspedagogik i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Julia Karlsson; Anna Isaksson; [2024-02-21]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; undervisning utomhus; lärmiljö; lärande; fritidshem; möjligheter och hinder.;

    Sammanfattning : Då det råder brist på forskning om utomhuspedagogik inom fritidshem, är syftet med studien att undersöka hur lärare beskriver utomhuspedagogik som pedagogisk aktivitet inom fritidshem. För att få svar på syftet utgick vi från följande tre frågeställningar: Hur beskrivs och definieras utomhuspedagogik av lärare i fritidshem? Hur beskrivs arbetet med elevernas lärande vid utomhuspedagogiska aktiviteter? Vilka möjligheter och hinder talar lärare i fritidshem om vid utomhusaktiviteter? Studien har utgått från en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer där sex stycken utbildade lärare i fritidshem har deltagit. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogikens möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om lärare och elevers uppfattningar om utomhuspedagogik i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Diana Adinda; Johanna Simonsson; [2021]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; fritidshem; skolgård;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka lärares upplevelser av att bedriva utomhuspedagogik i fritidshem. Studien riktar sig även mot elevers upplevelser av fritidshemmets utomhusmiljö. LÄS MER

  3. 3. Skolgården som klassrum för undervisning i NO

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmy Holmberg; [2020]
    Nyckelord :lärande; naturorientering; skolans närmiljö; skolgård; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Det finns en generell uppfattning av att barn mår bra av att vara utomhus, främst av fysiska, psykiska och sociala aspekter. Genom att undersöka hur lärandet i naturorientering påverkas av undervisning på skolgården eller i skolans närmiljö lyfts för- och eventuella nackdelar vilka kan ge en insikt om didaktiken och dess utfall. LÄS MER

  4. 4. Utomhus på fritidshemmet : fritidslärares uppfattningar av utemiljön som pedagogisk arena

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Erika Wennberg; Carolin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Outdoor environment; outdoor education; affordance; after school program; after school teachers; Utemiljö; utomhuspedagogik; affordance; fritidshem; fritidslärare;

    Sammanfattning : Forskning visar att utevistelse har en positiv inverkan på elevers lärande och kan vara länken mellan teori och praktik. Genom att vara utomhus och vistas i olika utemiljöer påverkas både vårt fysiska och psykiska välmående positivt, vilket vidare påverkar vår inlärning. LÄS MER

  5. 5. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i biologi : En jämförande studie om hur skolgården och dess närhet till skogsområden kan påverka implementeringen av utomhuspedagogik i biologi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Anders Grahn; [2019]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; biologi; mellanstadiet; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur verksamma biologilärare i mellanstadiet beskriver hur skolgårdens närhet till skogsområden påverkar deras implementering av utomhuspedagogik i biologi och hur de upplever undervisningsformen. En skolgård som med ett kort gångavstånd har tillgång till skogsområden jämförs med en stadsbaserad skola utan nära tillgång till skogsområden. LÄS MER