Sökning: "utomhuspedagogik som kunskapskälla"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik som kunskapskälla.

  1. 1. Utomhusmatematik : En studie om utomhuspedagogikens roll i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evangeline Nyqvist; Therese Roth; [2019]
    Nyckelord :Outdoor mathematics; outdoor education; teachers subject knowledge; the importance of the place for learning; Utomhusmatematik; utomhuspedagogik; lärares ämneskunskaper; platsens betydelse för lärandet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to research what factors determines the teachers choice in using outdoor educational activities in their mathematics teaching as well as when and where the outdoors mathematics teaching is being used. The research that lies behind the study shows that there is a knowledge gap in the research on outdoor mathematics, since most of the research conducted today is focusing on a more general use of outdoor pedagogical activities irrespective of which subject content it`s applied on. LÄS MER

  2. 2. Utomhuspedagogik- En studie om pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och kunskapskälla i förskola, de tidigaste åren i skolan och i fritidshem.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Joanna Åkerblad; [2012]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; naturmiljö; kulturella verktyg.;

    Sammanfattning : SammanfattningSyftet med examensarbetet är att undersöka några pedagogers syn på utomhuspedagogik som metod och somkunskapskälla, samt vilka hinder som de anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik i pedagogiskverksamhet och undervisning med barn i förskola, och yngre elever i skola och fritidshem. Arbetetsfrågeställningar handlar om: på vilka sätt pedagogerna anser att utomhuspedagogik är en användbar metod iverksamheten; på vilka sätt de anser att utomhuspedagogik kan betraktas som en kunskapskälla i verksamhetensamt vilka hinder som pedagogerna anser kan finnas för att använda utomhuspedagogik. LÄS MER

  3. 3. Uterummet som kunskapskälla

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jeanette Bergman; Carina Karlsson; [2010]
    Nyckelord :Förskolor; Kunskapskälla; Uterummet; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Titel: Uterummet som kunskapskällaFörfattare: Jeanette Bergman & Carina KarlssonSyftet med denna undersökning är att få kunskap om hur pedagoger på olika förskolor tänker kring uterummet. Vidare är syftet att se hur pedagogerna ser på att bedriva verksamheten ute och om de använder sig av uterummet i undervisningssyfte. LÄS MER

  4. 4. Uterummet : en kunskapskälla? Hur pedagoger resonerar kring uterummet som pedagogiskt verktyg i matematik och övrigt lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Kamilla Andersson; Sofia Gunnarsson; Ahnna Sköld; [2009]
    Nyckelord :sinnen; utomhuspedagogik; utomhusmatematik; kreativitet; samspel; samtal;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Uterummet ska ses som en möjlighet för att upptäcka och uppleva olika känslor som nyfikenhet, trygghet, upp-täckarlust och inspiration. Detta tar de olika läroplanerna fasta på. Förespråkare för utomhuspedagogik har under århundrade sett att barn behöver både teori och praktik för att tillägna sig ett lärande. LÄS MER