Sökning: "utomhuspedagogik språkutveckling"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden utomhuspedagogik språkutveckling.
1. Språkutveckling utomhus : En observation av förskolans utomhuspedagogik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitetSammanfattning : Syftet är att undersöka hur pedagoger i förskolan stimulerar språkutveckling hos barn i utomhusmiljö. Undersökningen har bedrivits genom observationer på 3 olika förskolor med fokus på de äldre barnen, 4-5 år. LÄS MER
2. Utomhuslärandets möjligheter i ämnet svenska : En studie om hur utomhuspedagogiken kan komplettera och förstärka den traditionella svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för hur utomhuspedagogik kan främja elevers lärande i ämnet svenska. Det traditionella sättet att undervisa på i svenska skolor har varit och är fortfarande inne i klassrummet, så även i ämnet svenska. LÄS MER
3. Utomhuspedagogik: Ett förhållningssätt eller en integreringsmetod? : En kvalitativ studie om utomhuspedagogikens påverkan på flerspråkiga elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om lärare anser att integrering av flerspråkiga elever kan gynnas av utomhuspedagogik som arbetssätt. I skolklasserna kan det idag finnas flera olika språk och det är av stor vikt att läraren finner metoder för att bemöta alla elever. LÄS MER
4. Naturen som mötesplats
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för ämnesdidaktik och matematikSammanfattning : .... LÄS MER
5. PÅ MED JACKOR OCH SKOR, NU GÅR VI UT! : EN KVALITATIV STUDIE OM UTERUMMET UR ETT ELEVPERSPEKTIV
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : I vår tidigare kunskapsöversikt gällande språk och utomhuspedagogik, uppmärksammades att få studier utgick ifrån ett elevperspektiv. Därför är syftet med denna mindre studie att utifrån ett elevperspektiv synliggöra och problematisera uterummet som arena för lärande, med betoning på utveckling av språk. LÄS MER