Sökning: "utomhusundervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser innehållade ordet utomhusundervisning.
1. Att slöjda ute. En kvalitativ enkätstudie om slöjdlärares användning av och uppfattningar om utomhusundervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Det här examensarbetet syftar till att undersöka slöjdlärares användning av utomhusundervisning, genom vilka platser de använder sig utav och hur, vilka lärandemål de använder sig av och hur de relaterar till kursplanen för slöjd och vilka möjligheter och hinder de ser med utomhusundervisning i jämförelse med i klassrummet. Data samlades in med en kvalitativ enkät, som besvarades av 22 slöjdlärare. LÄS MER
2. Språkutveckling inne och ute : En litteraturstudie om svenskämnet kombinerat med utomhusundervisning som metod.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Denna litteraturstudie har grundat sig i att underssöka uterummer som komplement i svenskundervisningen. Syftet med studien har varit ur ett didaktiskt perspektiv belysa vad forskning säger om att kombinera svenskämnet och utomhusundervisning i årskurs F-3. LÄS MER
3. Lärares syn på utomhusundervisning i närliggande grönområden : En kvalitativ intervjustudie om lågstadielärares syn på utomhusundervisning i biologiämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : This study aims to showcase how primary school teachers for ages 7-9, view qualities of outdoor areas and how they perceive obstacles and opportunities with teaching the subject of Biology outdoors. The aim is also to contribute with knowledge of how elementary schools can make outdoor education more accessible. LÄS MER
4. Möjligheter med utomhusmatematik som metod : En kunskapsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna kunskapsöversikt syftar till att undersöka forskning som berör området utomhuspedagogik med inriktning matematik. Vidare syftar undersökningen på att utreda hur lärare och elever upplever utomhuspedagogik som metod i matematik. LÄS MER
5. "Miljön är starkare än mig" : En kvalitativ studie om förskollärares konstruktioner av undervisning i utomhusmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur förskollärare konstruerar betydelsen av utomhusmiljön irelation till utomhusundervisning. Studien har utgått ifrån ett socialkonstruktionistisktperspektiv och genomförts med en kvalitativ metod där datainsamlingen bestod av kvalitativaintervjuer. LÄS MER
