Sökning: "utomhusundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 206 uppsatser innehållade ordet utomhusundervisning.

  1. 21. ”Vi själva är det viktigaste verktyget för att göra utomhusundervisning möjlig.” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :HuiJia Liu; Antonina Li; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; ramfaktorer; ramfaktorteorin; utomhusmiljöer; utomhusvistelse; barns lärande;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien är att med utgångspunkt i förskollärares upplevelser och uppfattningar om utomhusundervisning, undersöka och belysa olika faktorer som kan påverka genomförandet av utomhusundervisning i den dagliga förskoleverksamheten och på så sätt påverkar barns möjligheter till lärande. Empirin samlas kvalitativt in från sex förskollärare genom online semistrukturerade intervjuer via digital plattform Zoom eller Teams. LÄS MER

  2. 22. UNDERVISNING UTOMHUS? : -förskolans förhållningssätt till utomhusundervisning!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ingrid Nordling; Ella Wallberg; [2023]
    Nyckelord :preschool; outdoor environment; educare; early childhood education. Teaching in preschool; undervisning; lärande; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i hur förskolans utomhusundervisning planeras och verkställs, och bildar kunskap om hur förskolans undervisning anpassas i de syften som finns i utomhusvistelsen. I studien visar informanternas beskrivningar att den dagliga utevistelsen på förskolegården innehåller en liten del av undervisning som är riktad mot specifika läroplansmål. LÄS MER

  3. 23. Utomhusundervisning i skogen med fokus på elevers lärande i naturvetenskap : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindgren; Sara Celebija; [2023]
    Nyckelord :Utomhusundervisning; naturvetenskap; skogsmiljö; elevers lärande;

    Sammanfattning : Följande kunskapsöversikt beskriver hur elevers lärande i naturvetenskapliga ämnen kan utvecklas av utomhusundervisning i skogsmiljö. Syftet är att synliggöra forskning som beskriver hur elevers lärande påverkas av utomhusundervisning i de naturvetenskapliga ämnena med skogen som klassrum och med fokus på elever i åldrarna 3-12 år. LÄS MER

  4. 24. ”Vi har alla möjligheter i världen att göra precis vad vi vill…” : En kvalitativ studie om förskollärares didaktiska val i möjliggörandet av undervisning utomhus i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Therese Eriksson Vigg; Emma Forsström; [2023]
    Nyckelord :didaktik; förskola; ramfaktorer; undervisning; undervisning utomhus; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilka val förskollärare gör för att möjliggöra undervisning utomhus och vilka faktorer som påverkar dessa. Studien utgick ifrån en kvalitativ ansats genom sex semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare. Datamaterialet transkriberades och kodades i en tematisk analys. LÄS MER

  5. 25. Är utomhuspedagogik verkligen så bra som det låter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonna Heurlin; Sofie Wigell; [2023]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; påverkningsfaktorer; praktisk undervisning; kunskapsutveckling; matematik;

    Sammanfattning : Undersökningen bygger på tidigare forskning som talar för att utomhuspedagogik inom ämnet matematik anses ha positiv inverkan för elevernas kunskapsutveckling. Det som däremot avslöjas i den tidiga forskningen är hur kvaliteten brister när det kommer till utomhusundervisning. LÄS MER