Sökning: "utomhusverksamhet"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade ordet utomhusverksamhet.

  1. 1. Utomhuspedagogik i stadsmiljö respektive på landsbygd

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anny Pettersson; Camilla Hansson Everhagen; Hanna Andersson; [2024-02-26]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; pedagogik; förskola; förskollärare; lärande; undervisning; lärmiljö; plats; outdoor education; preschool; preschool teacher; education; learning environment;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med utomhuspedagogik på förskolor med tillgång till olika sorters närmiljöer. I studien fokuseras stadsmiljö respektive landsbygd för att undersöka om det finns några likheter och skillnader i hur förskollärare tar tillvara omgivande miljö i utomhuspedagogiskt syfte. LÄS MER

  2. 2. Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Forsander; Victoria Nilsson; [2022-03-15]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusverksamhet; äventyrspedagogik; samarbetsinlärning; kamratövningar; fritidshem; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. LÄS MER

  3. 3. "Varför ska ni det? Det är ju bara snö" : En fallstudie om barns spontana lek i utomhusverksamhetenvintertid genom ett sociomateriellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annicka Makslahti; Maria Westermark; [2022]
    Nyckelord :Spontan lek; utomhusmiljö; utformning; sociomateriellt perspektiv; inbjudningar; uteslutningar; vinter; förskola;

    Sammanfattning : Syfte med denna studie är att bidra med kunskap om hur förskolans utomhusmiljö utformas och används vintertid och hur detta påverkar barns spontana lek och lärande. Studien baseras i en kvalitativ metod där tre fallstudier ligger till grund för studiensresultat. LÄS MER

  4. 4. Den meningsfulla samlingen : En kvalitativ intervjustudie om pedagogers syn på samling i inomhus- och utomhusverksamhet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alejandra Enekull; Josefine Persson; [2022]
    Nyckelord :samling; pedagog; inomhusverksamhet; utomhusverksamhet; sociokulturellt perspektiv; intervjustudie;

    Sammanfattning : Samlingen på förskolan har funnits sedan mitten av 1800-talet i Sverige och har sitt ursprung i barnträdgårdarnas pedagogik. I styrdokumenten för förskolan nämns inte samlingen men används ideligen på förskolor i både inomhus- och utomhusverksamheter. LÄS MER

  5. 5. Utomhusverksamhetens betydelseför barns fysiska aktivitet : Öppna ytor och naturmark ger spring i benen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Lindfors; Joella Snickars; [2021]
    Nyckelord :fysisk aktivitet; fri lek; utomhusmiljö; utformning; storlek; planering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att tillföra kunskap om utomhusmiljöns betydelse för fysiskaktivitet i förskolans utomhusverksamhet. Studien baseras på en kvalitativ metod därobservationer och intervjuer är grunden för studiens datainsamling. LÄS MER