Sökning: "utomvetenskaplig"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet utomvetenskaplig.

  1. 1. En sammanhållen landsbygdspolitik : en argumentations- och kritisk diskursanalys av den parlamentariska landsbygdskommitténs slutbetänkande 2017

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Jennifer Botos; [2017]
    Nyckelord :argumentationsanalys; diskursanalys; ansvar; den parlamentariska landsbygdskommittén; governance; handlingsutrymme; subjektsposition; intertextualitet; interdiskursivitet;

    Sammanfattning : Detta arbete utgår från förändringar i samhällsdiskursen i samband med den parlamentariska landsbygdskommitténs slutbetänkande; För Sveriges Landsbygder - En sammanhållen politik för arbete, hållbar tillväxt och välfärd? (SOU 2017:1). I uppsatsen genomförs en analys kring hur slutbetänkandet tillskriver olika aktörer ansvarsfördelning, handlingsutrymmen och subjektspositioner. LÄS MER

  2. 2. “Det måste vara från den tiden då det fortfarande snöade på vintern” -Historiemedvetande via skönlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nina Palmgren; Linn Pålsson; [2016]
    Nyckelord :Historiemedvetande; historieundervisning; historisk roman; science fiction; skönlitteratur;

    Sammanfattning : I det här examensarbetet analyseras två skönlitterära barnböcker med syftet att undersöka hur skönlitteratur kan skapa förutsättningar för att utveckla ett historiemedvetande hos elever på mellanstadiet. Frågeställningarna är snarlika syftet och ämnar finna svar på vilka förutsättningar de två utvalda böckerna har att utveckla historiemedvetande, samt hur böckerna kan användas i en undervisningskontext för att uppnå detsamma. LÄS MER

  3. 3. Då, nu och science-fiction : En studie av skönlitteraturens potential att utveckla elevers historiemedvetande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Frida Josefsson; [2014]
    Nyckelord :Historiemedvetande; Skönlitteratur; Historisk roman; Science-Fiction; Framtidsdimension;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker skönlitteraturens potentiella möjlighet att utveckla historiemedvetande hos elever på svensk gymnasieskola. Syftet med undersökningen är att se om den skönlitterära författaren skapar förutsättningar för historiemedvetande och i så fall hur samt visa på hur skönlitteratur kan användas i en ämnesövergripande svensk- och historieundervisning enligt Gy11. LÄS MER