Sökning: "utslussning förberedelseklass"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden utslussning förberedelseklass.
1. NYANLÄNDAS SKOLSTART I DEN SVENSKA GRUNDSKOLAN UTIFRÅN TVÅ OLIKA MOTTAGNINGSMODELLER En enkätstudie ur ett elevperspektiv
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitetSammanfattning : Syftet med examensarbetet var att undersöka hur nyanlända elever uppfattar skolstarten i Sverige och hur de uppfattar de två vanligaste mottagningsmodellerna, förberedelseklass och direktintegrering. Undersökningen genomfördes med hjälp av följande frågeställningar: ● Hur upplever nyanlända elever skolstarten i grundskolans tidigare år de två vanligaste mottagningsmodellerna förberedelseklass och direktintegrering? ● Vilka förbättringsområden och framgångsfaktorer finns det med förberedelseklass och med direktintegrering i grundskolans tidigare år ur nyanlända elevers perspektiv? Analysen bygger på Bronfenbrenners utvecklingsekologiska teori och Vygotskijs sociokulturella teori och teorin om stöttning. LÄS MER
2. Nyanlända elever i den svenska skolan - En studie om mottagning och inkludering av nyanlända i svenska skolor
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstractSyftet med vårt examensarbete är att belysa hur skolor tar emot och inkluderar nyanlända elever och hur föräldrasamverkan fungerar. Detta har gjorts med hjälp av ett antal intervjuer av elever och lärare, sex elever och fyra lärare på två olika skolor och två olika organisationsmodeller, en förberedelseklass i en storstad och en ordinarie klass i en tätort. LÄS MER
3. Den svaga länken? : Övergång från förberedelseklass till ordinarie klass för den nyanlända eleven
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Studiens syfte är att närmare undersöka hur den nyanlända eleven övergår från en förberedelseklass till en ordinarie klass. Den tittar också på vad övergången kan innebära för elevens identitet och fortsatta skolgång. LÄS MER
4. Integrering av nyanlända elever
Kandidat-uppsats, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Denna studie handlar om lärares olika perspektiv om hur det är att arbeta med integrering av nyanlända elever och vilka svårigheter som kan uppstå. Undersökningen behandlar fyra olika skolor som arbetar med en förberedelseklass, varav en är i Göteborg och tre i Stockholm. LÄS MER
5. Pedagogers resonemang om undervisning av nyanlända elever
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : SyfteSyftet med denna studie var att ta reda på lärares uppfattningar om undervisning för nyanlända eleverdels i förberedelseklass och dels i ordinarie klass.MetodDen kvalitativa undersökningen gjordes på två olika skolor, förberedelseklass och ordinarie klass medfyra verksamma lärare med erfarenheter av undervisning för nyanlända elever. LÄS MER