Sökning: "uttal analys"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden uttal analys.
1. Tryck på play
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Appar och digitala verktyg har tagit en allt större roll i dagens förskolor, och speciellt appen Polyglutt har fått en tydlig plats som ett substitut till traditionell högläsning. Högläsning är en viktig komponent för barns språkliga utveckling, och då Polyglutt nu är en del i detta lärande syftar denna studie till att undersöka appen Polyglutts läsläge, med fokus på att finna möjligheter till språkligt lärande utifrån funktionerna ljud av/på, play/paus, textmedföljning och språk. LÄS MER
2. Namnet ska ge rötter, men också vingar – En sociolingvistisk undersökning av invandrade föräldrars namnval till sina svenskfödda barn
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : I föreliggande kvalitativa studie undersöks vilka faktorer invandrade föräldrar kan se som väsentliga när de väljer namn till sina svenskfödda barn samt om namnvalen kan ses som en del i en identitetsskapande process. Om så är fallet undersöks om det finns någon konflikt mellan olika identitetsframställningar. LÄS MER
3. En analys av tre uttalssegment i sverigesvenska hos sex finska andraspråkstalare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna studie analyseras uttalet hos unga finska andraspråkstalare, utifrån några kända uttalssvårigheter för finsktalande, för att ta reda på om de verkligen vållar problem, samt se hur uttalsavvikelserna realiseras. Det gäller uttalet av den svenska vokalen /ʉ̟ː/, klusilerna /b/, /g/, /p/ och /k/ och initiala konsonantkluster. LÄS MER
4. Musik : Ett pedagogiskt redskap för att utveckla språket hos barn i förskola
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med den här undersökningen är att få en inblick i hur förskollärare använder sig av musikundervisning i förskolan för att stimulera barns språkutveckling. Vi vill undersöka hur förskollärare arbetar med musik för att främja språkets utveckling, samt vid vilka tillfällen musikundervisningen förekommer. LÄS MER
5. Språkutveckling genom högläsning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare arbetar med barn under högläsning för att främja deras språkliga utveckling. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med sju förskollärare, varav en har pedagogisk utbildning men inte är legitimerad förskollärare. LÄS MER