Sökning: "uttal"

Visar resultat 16 - 20 av 154 uppsatser innehållade ordet uttal.

  1. 16. Det hänger på betoningen : En undersökning om vuxna avancerade andraspråksinlärares uttal av partikelverb och verb med prepositionsfras

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lena Berlin; [2022]
    Nyckelord :andraspråksinlärare; partikelverb; prepositionsfras; prosodi; uttal;

    Sammanfattning : Partikelverb är en typ av verb vars uttal, med obetonat verb och betonad partikel, är svårt att behärska för andraspråksinlärare. Detta inte minst i de fall där en motsvarande konstruktion finns som verb med efterföljande prepositionsfras, där prepositionen ska hållas obetonad. LÄS MER

  2. 17. En kvalitativ studie om lärares uppfattning om elevers engelska uttal i grund- och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ossama Abomadyara; Mohammad Ammar Alfattal; [2022]
    Nyckelord :Fonem; EFL; modersmål och negativ transfer; ljudsystem; uttal.;

    Sammanfattning : Many studies and much research highlight the importance of English pronunciation. This study aims to find out how English teachers describe the difficulties their students face with English pronunciation and how English teachers think about improving their students' pronunciation. LÄS MER

  3. 18. Högläsning i förskolan : En studie kring pedagogers inställning till och resonemang om högläsning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sanna Svensson; Evelina Serholt; [2022]
    Nyckelord :högläsning; förskola; språkutveckling; digitalisering;

    Sammanfattning : Högläsning har länge haft en central del i förskolans verksamhet och är viktigt för barn och deras utveckling på flera olika sätt, bland annat deras språkutveckling. Högläsning kan användas på olika vis, exempelvis som läsvila eller som ett pedagogiskt verktyg med syfte att lära barnen något specifikt. LÄS MER

  4. 19. Att motverka främlingsfientlighet som (samhällskunskaps)lärare : Lärares avväganden och handlingsstrategier som antirasistiska aktörer i ett mångkulturellt samhälle

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maja Gunnarsson; [2022]
    Nyckelord :anti-rasism; värdegrundsarbete; demokratiuppdrag; kränkningsfri skola;

    Sammanfattning : Skolan har ett uttalat anti-rasistiskt uppdrag som innebär att både arbeta aktivt förebyggande för demokratiska värderingar och att motverka alla former av kränkningar. Detta gäller för alla som verkar inom skolan, men samhällskunskapslärare har ett särskilt ansvar i och med ämnets historiska uppkomst och ämnesinnehåll. LÄS MER

  5. 20. Logopedi och appar : En tvådelad studie om appanvändning i intervention vid språkstörning, samt utvärdering av språk- och uttalstränande appar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Moa Dahlberg; Victoria Levisson; [2022]
    Nyckelord :logopedi; appar; språkstörning; SSD; DLD;

    Sammanfattning : Bakgrund Barns användande av surfplattor och mobila applikationer (appar) har de senaste åren ökat. Flera studier har sett att barn har god förmåga att lära sig specifika kunskaper via appar. Allt fler logopeder har börjat använda sig av appar i intervention för barn med språkstörning. LÄS MER