Sökning: "uttryckssätt"

Visar resultat 6 - 10 av 248 uppsatser innehållade ordet uttryckssätt.

  1. 6. Musik – ett av de hundra språken? : Om musikundervisning i Reggio Emiliainspirerade förskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Andersson; Agnes Edlund; [2023]
    Nyckelord :Musik; transdisciplinärt; Reggio Emilia; estetiska uttryckssätt; didaktiska val; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Musik anses vara ett av de hundra språk som ett barn har möjlighet att uttrycka sig på inom Reggio Emiliafilosofin. Forskning visar att musiken har betydelse för inlärning men att förskollärare känner sig begränsade i sin kunskap när det gäller att planera för och använda sig av musik i undervisningen. LÄS MER

  2. 7. Böcker, berättande och delaktighet : -kvalitativa fallstudier av rummets didaktiska roll vid tre barnbiblioteksverksamheter

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Magdalena Stenmark; [2023]
    Nyckelord :barnbibliotek; biblioteksrum; biblioteksdidaktik; litteracitet; läsfrämjande; barns delaktighet;

    Sammanfattning : Läsförståelsen hos Sveriges 15-åringar sjunker drastiskt och läsfrämjande arbete med barn och unga har förstärkts i bibliotekslagen. Samtidigt har FN:s barnkonvention blivit lag och medfört att barns delaktighet är ett högaktuellt ämne. LÄS MER

  3. 8. Se tapetblommorna : F–3-lärares syn på hur didaktiska val och klassrumsmiljö kan inkludera tystlåtna elever i klassrumssamtal

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Cecilia Degiorgi; Mikaela Jonsson Rathjen; [2023]
    Nyckelord :quiet pupils; silent pupils; scaffolding; support; didactic methods; classroom talk; inclusion; primary school; elementary school; social classroom environment; physical classroom environment; tystlåtna elever; stöttning; stöd; didaktiska metoder; klassrumssamtal; undervisning; inkludering; grundskola; klassrumsklimat; fysisk klassrumsmiljö;

    Sammanfattning : Föreliggande empiriska studie syftar till att bidra med kunskap om hur lärares didaktiska val tillsammans med klassrumsmiljön kan ge tystlåtna elever i de tidiga skolåren förutsättningar att delta under samtal i svenskämnet. Med utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet genomfördes sju semistrukturerade intervjuer med lärare verksamma i årskurs 1–3. LÄS MER

  4. 9. Barns delaktighet och inkludering i förskolans läsmaterial : En intervjustudie om pedagogers uttryckta tankar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Forslind; Christin Kristiansen; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; inkludering; inflytande; demokratisk delaktighet; förskola; representation; läsmaterial;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur barn kan göras delaktiga i valet av läsmaterial samt hur barnens inkludering kan stimuleras via högläsningsmaterial. Det problem vi har uppmärksammat är att det är svårt att planera en verksamhet där alla barn känner sig delaktiga och inkluderade. LÄS MER

  5. 10. Barns motstånd i förskolan : En intervjustudie med förskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Izabella Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Child*; Preschool; Resistance; Conflict; Preschoolteacher; Teacher; Barn; Förskol*; Motstånd; Konflikt; Förskollärare; Lärare;

    Sammanfattning : Att barn visar motstånd förekommer ofta, små barn som är i ett tidigt stadie för sitt lärande och utveckling har sina sätt att göra motstånd. Motstånd kan låta som något stort och svårt att hantera men det är ett sätt som barn använder för att förstå sin omvärld samt skapa, behålla eller förändra relationer. LÄS MER