Sökning: "utvärdering i slöjd"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden utvärdering i slöjd.

  1. 1. Kreativum : En fallstudie av bildsalen på Färjestadens högstadium

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Liv Fogelström; [2022]
    Nyckelord :bildsal; lärmiljö; bildundervisning; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Denna fallstudie syftar till att undersöka vilka tankar och idéer som ligger till grund förutformandet av en nybyggd bildsal samt hur den fungerar i praktiken. Syftet är vidareatt ge en sammanställning och en utvärdering av den nya bildsalen som förhoppningsviskan bidra med kunskap och erfarenheter inför framtida skolbyggen och renoveringar. LÄS MER

  2. 2. Slöjd och estetik : Slöjdlärares uppfattningar om, och upplägg av kunskapsområdet estetiska uttryck i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Marie-Louise Ronkainen; [2017]
    Nyckelord :formalestetiska begrepp; tradition; kultur; känslor.;

    Sammanfattning : Vår samtid har ett större fokus på att kommunicera estetiska uttryck vilket även visar sig i slöjdämnet i grundskolan. Att tolka estetiska uttryck är en av fyra förmågor i slöjd som eleverna enligt kursplanen ska arbeta med. LÄS MER

  3. 3. Slöjdundervisning och matematisk kunskap : Hur elever och lärare använder skisser och matematiska beräkningar i slöjd i grundskola och grundsärskola

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Marina Öhman-Danforth; [2017]
    Nyckelord :slöjd; matematik; grundskola; grundsärskola;

    Sammanfattning : Elever i grundskolans- och grundsärskolans slöjdundervisning använder matematik som ett redskap för att föra sitt arbete framåt. I Lgr 11 står det att eleven i sin undervisning ska möta två- och tredimensionella skisser samt genomföra matematiska beräkningar kopplat till skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar. LÄS MER

  4. 4. Inte bara ’fint och fult’

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

    Författare :Cecilia Holm; Therés Wiklund; [2013-08-20]
    Nyckelord :slöjdprocess; tolka estetiskt uttryck; värdering; värderingsbegrepp;

    Sammanfattning : Inspirationen till föreliggande studie väcktes av en situation under VFU som ledde till vidare frågor och diskussion oss skribenter emellan, om hur lärare använder värderingsbegrepp. Vid närmare undersökning av kursplanen för ämnet slöjd står det att eleverna ska ges förutsättningar att utveckla förmågan att ”analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp” och ”tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck” (Skolverket, 2011a, s. LÄS MER

  5. 5. Teori hand i hand med praktik. : Varför måste vi ha teori i slöjden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Claes Nordell; [2011]
    Nyckelord :slöjd; integrering; planering; reflektion; utvärdering;

    Sammanfattning : Jag har i denna studie valt att titta på hur slöjdlärare arbetar och planerar sin undervisning i slöjd. Syftet var att se i vilken mån det finns utrymme till teoretiska avsnitt i undervisningen. LÄS MER