Sökning: "utvärdering och utveckling förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden utvärdering och utveckling förskola.

  1. 1. Överlämning till första årskursen i anpassad grundskola : Elevers rätt till kontinuitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Kajsa Hedin; Olander Maria; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; Förskola; Kommunikation; Process; Transaktionsförståelse; Transaktionsmodell; Överlämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka arbetsprocesser och kommunikationsprocesser som framträder i speciallärares och rektorers beskrivningar av överlämningsprocessen till första årskursen i anpassad grundskola. Studien har tre frågeställningar: Hur beskriver speciallärare och rektorer överlämningen till första årskursen i anpassad grundskola? Framträder det några arbetsprocesser i beskrivningarna och vilka är i så fall dessa? Vilka kommunikationsprocesser synliggörs i de arbetssätt som beskrivs? Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Det relationella i en mål- och resultatstyrd förskola : - En flerdimensionell väv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Långström; [2023]
    Nyckelord :ECE; Teacher-child interaction; Relationer; förskola; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Abstract Syftet var att undersöka vad tidigare forskning kommit fram till gällande relationella aspekter i en förskolekontext, med betoning på det relationella i de mellanmänskliga interaktionerna, vad ett relationellt perspektiv kan ses betyda för barns utveckling och lärande. Detta i förhållande till den helhet på omsorg, utveckling och lärande som skrivs fram i förskolans läroplan. LÄS MER

  3. 3. Digitala verktyg i förskolan : Pedagogernas perspektiv på användning av digitala verktyg i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Marina Dzakula; Sara El Faourie; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; undervisning; förskola; lärande; Ipad;

    Sammanfattning : Inledning:  Samhället har gått in i den digitaliserad värld där digitala verktyg har blivit en del av människan vardagliga liv. Förskolans senaste läroplan ställer krav på att pedagoger utvecklar barnens digitala kompetens på ett sätt som stimulerar deras utveckling och lärande. LÄS MER

  4. 4. Utmaningar med dokumentation i förskolan : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Frida Kristiansson; Stina Lindelöf; [2022]
    Nyckelord :dokumentation; förskola; kunskapsöversikt; systematiskt kvalitetsarbete;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt tar utgångspunkt i skrivningarna om dokumentation i läroplanen för förskolan Lpfö 18. Att dokumentera samt kritiskt granska barns individuella utveckling och lärande samtidigt som utvärdering av den egna verksamheten fokuseras, har visat sig vara en svår balansgång. LÄS MER

  5. 5. Utevistelse eller utomhuspedagogik? En didaktisk analys av förskollärares reflektioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jessica Huotari; [2020]
    Nyckelord :didaktik; förskola; förskolegård; lärandet; miljö; undervisning; utemiljö; uteverksamhet; utevistelse; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : AbstractUtemiljön påstås inom utomhuspedagogiken inte bara vara en inspirationskälla, eller en plats för barnens eget upptäckande och lek, utan en plats för aktivt lärande. Med utevistelsen som ett verktyg kan läroplansmålen uppfyllas, men är det en pedagogisk utevistelse med didaktisk planering som bedrivs och kan kallas utomhuspedagogik eller hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Hur bedrivs uteverksamheten på förskolor? Hur används utemiljön för barns utveckling och lärande i förskolor? Vad definieras som utomhuspedagogik av förskollärare? Mitt syfte är att spåra utomhusvistelsens kopplingar till lärandet i förskolor genom granskning av vad förskollärare säger om bedrivandet av utomhuspedagogik i verksamheten. LÄS MER