Sökning: "utvärdering och utvecklingsarbete i skola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden utvärdering och utvecklingsarbete i skola.

  1. 1. Samarbetets påverkan vid arbete med problemlösningsuppgifter i högstadiet : En studie av hur det kan påverka elever som uppvisat svårigheter att nå godkänt betyg i matematikämnet att få samarbeta med problemlösningsuppgifter

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Amelie Webiörn; [2024]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiska förmågor; problemlösning; samarbete;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete har haft som syfte att undersöka hur det påverkar högstadieelever som uppvisat svårigheter att nå upp till godkänt betyg i matematikämnet att få samarbeta när de ska försöka lösa problemlösningsuppgifter inom matematik. En grupp bestående av 15 elever i åk 7 på en skola har fått försöka lösa tre uppgifter enskilt och en uppgift i par samt svarat på en utvärdering och sedan har elevlösningarna och svaren på utvärderingen analyserats. LÄS MER

  2. 2. En studie om språkutvecklande arbetssätt i ämnena biologi och fysik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Stefan Tippmann; Viktor Axelsson; [2021]
    Nyckelord :Språkutveckling; svenska som andraspråk; språkutvecklande NO-undervisning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Förmågorna som eleverna ska utveckla på grundskolan inom de naturvetenskapliga ämnena bygger till en stor del på deras språkliga förmågor. Detta kan vara en enorm utmaning speciellt för elever med utländsk bakgrund som utgör 26% av alla elever i dagsläget. LÄS MER

  3. 3. RTI på sfi RTI. (Respons To Intervention) för kortutbildade sfi-elever med fokus på avkodning och läshastighet

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Linda Axmarker; [2017]
    Nyckelord :sfi; kortutbildade; lässvårigheter; avkodning; RTI; förebyggande undervisning; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Elever inom utbildning i svenska för invandrare (sfi) som inte har utvecklat läs- och skrivförmåga på sitt modersmål ska få läs- och skrivinlärning inom ramen för sfi-utbildningen Det finns ett forskningsbehov att didaktiskt följa dessa elevers väg mot att bli litterata, i synnerhet för elever med läs- och skrivsvårigheter.Lästeorier bygger på att läsning handlar både om avkodning och förståelse (Kamhi & Catts, 2014) men i andraspråksforskningen har man inte forskat lika mycket på avkodning som man forskat på läsförståelse (Hyltenstam, 2010). LÄS MER

  4. 4. Kollegialt lärande vid S:t Petri skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Artin; [2015]
    Nyckelord :collaborative learning; professional learning; teacher development;

    Sammanfattning : Under läsåret 2014/2015 genomfördes ett projekt med kollegialt lärande på S:t Petriskola i Malmö. Deltagande var frivilligt och deltagarna fick 35 timmar under läsåret isin tjänst till detta. En indelning i två grupper gjordes och auskultationer och träffargenomfördes huvudsakligen inom den egna gruppen. LÄS MER

  5. 5. Från det konkreta till det abstrakta. En utvärdering av projektet matematikverkstad

    Kandidat-uppsats,

    Författare :marie aho; [2012]
    Nyckelord :Studiecirkel; konkret; abstrakt; lärarnas perspekt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att utvärdera projektet matematikverkstaden i en given skola utifrån lärarnas perspektiv. Jag ska ta reda på hur inrättandet av projektet har påverkat matematikundervisningen och vilka elevkategorier som fångas upp av det laborativa arbetssättet. LÄS MER