Sökning: "utvärdering pedagogiska processen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden utvärdering pedagogiska processen.

  1. 1. Barns inflytande över lärmiljön : Vuxna och barns perspektiv på en förskolas arbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carina Eksberg; Katarina Viiala; [2021]
    Nyckelord :inflytande; förskola; lärmiljö; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Inledning Förskolan ska enligt olika styrdokument erbjuda barn en tillgänglig lärmiljö samt ge dem inflytande över sin vardag. Denna studie kommer att belysa vuxnas och barns perspektiv på inflytande över lärmiljöer på en förskola. LÄS MER

  2. 2. Från kollegialt lärande till pedagogisk praktik : - en studie av två kommuners arbete med att utveckla lärmiljön med hjälp av SPSM:s studiepaket NPF

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Eva-Lotta Sandström; [2020]
    Nyckelord :kompetensutveckling; specialpedagogik; skolutveckling; förändringsarbete; elevhälsa;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och analysera två kommuners arbete med och resultat av ett kollegialt lärande baserat på “Studiepaket NPF”, ett utbildningspaket som tillhandahålls av Specialpedagogiska skolmyndigheten. Målet för studien var att undersöka och beskriva deltagarnas erfarenheter och upplevelser av arbetet med utbildningspaketet, främjande och försvårande faktorer som påverkade processen, i vilken grad deltagarna börjat implementerat förvärvade kunskaper i arbetet i klassrummet och huruvida de uppfattar att detta har börjat påverka elevernas resultat. LÄS MER

  3. 3. Att lyckas i övergången : En intervjustudie om pedagogers erfarenheter avövergångsprocessen mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Maria Hallman; Malin Nyman; [2017]
    Nyckelord :specialpedagogik; övergångsprocesser; samverkan;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att nå kunskap om faktorer som möjliggör en lyckad övergångsprocess för barn och elever. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer användes för att fånga tankar och erfarenheter hos pedagoger verksamma i förskola och förskoleklass. LÄS MER

  4. 4. Pedagogisk dokumentation med iPad : Förstudie: Hur ett komplement till webbverktyget Dokufant kan se ut som iPad-applikation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

    Författare :Christina Svensson; [2016]
    Nyckelord :Preschool; Documentation; Evaluation; iPad; Dokufant; Pedagogisk dokumentation; Lärplatta; Verksamhetsutveckling; iPad; Dokufant; Förskola;

    Sammanfattning : I den senaste uppdateringen av läroplanen för förskolan beskrivs en metod som kallas pedagogisk dokumentation. Denna metod förväntas förskollärare använda för att uppnå läroplanens uppsatta mål kring uppföljning, utvärdering och utveckling för förskoleverksamheten. LÄS MER

  5. 5. Hur sker bedömning i hem- och konsumentkunskap? Hem- och konsumentkunskapslärares förhållningssätt kring bedömning.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Pierre Ingvarsson; Katarina Wallin; [2015]
    Nyckelord :Bedömning; formativ; summativ; validitet; reliabil;

    Sammanfattning : SammanfattningAtt vara lärare i hem- och konsumentkunskap innebär ofta att arbeta på egen hand med planering, bedömningoch utvärdering och studiens syfte ligger i att synliggöra och analysera hem- och konsumentkunskapsläraresförhållningssätt relaterat till bedömning i skolan. Frågor som rör problemområdet handlar om vilka strategierinom bedömning som kan identifieras hos några lärare i hem- och konsumentkunskap samt hur lärarna förhållersig till formativ respektive summativ bedömning. LÄS MER