Sökning: "utvärderingar av skolor"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden utvärderingar av skolor.
1. Hur lärare påverkas av ansvarsutkrävande beslut och tester : En systematisk meta-aggregerad litteraturgenomgång
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Bakgrund och mål – Tidigare studier har visat att Value-Added Model (VAM) har metodologiska brister och tillsammans med high stake tesing kan både skolor och personal påverkas på oönskade sätt. Denna studies avsikt har varit att undersöka vetenskapliga studier, som omfattat lärares upplevelser av beslut som medförde stora konsekvenser vid införande och tillämpning testresultat och utvärderingar på skolor baserad VAM Metod – Systematisk databassökning genomfördes i Eric 2023-03-10 för studier på engelska. LÄS MER
2. Komplement, ersättning eller bonus? : ett arbete om skol- och förskolegårdars samnyttjan med allmän parkmark
Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Samnyttjan mellan allmän parkmark och skol- eller förskolegård är ett fenomen som blivit vanligare i Sverige i takt med att konkurrensen om stadens marker har ökat. Med samnyttjan som strategi kan det bli enklare för skolor och förskolor att nyttja gröna ytor utanför skol- eller förskolegården. LÄS MER
3. Det digitala bildämnet : The digital visual art education
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning Undersökningar och utvärderingar har visat att digital bildframställning inte utgör så stor del av den totala bildproduktionen som på många skolor främst sker med mer traditionella metoder. Syftet med mitt examensarbete är att bidra med kunskap om användningen av digitala verktyg i bildämnet, främst i form av bildproduktion. LÄS MER
4. Validering och erkännande av utländska läraresyrkeskompetenser i Sverige
Magister-uppsats,Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka valideringsprocessen för utländska lärare. Den argumenterar för att valideringsprocess genomgår två huvudfaser. Den första fasen är formell validering. I denna fas strävar utländska lärare efter att erhålla formell lärarbehörighet och lärarlegitimation. LÄS MER
5. "Att vara kreativ med ljud" : En enkätstudie om musiklärares användande av musikskapande aktiviteter i grundskolans årskurs 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Utifrån min egen skolgång och känslan av att musikskapande aktiviteter bortprioriterats för att skapa utrymme för sådana moment som ger ”mest kunskap” har jag med denna studie valt att undersöka just användandet av musikskapande aktiviteter i grundskolans musikundervisning. Den tidigare forskning som lyfts fram visar att kreativa arbetssätt och skapande aktiviteter främjar elevers musikaliska kunskaper och sociala färdigheter. LÄS MER