Sökning: "utveckling av läsförståelse"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden utveckling av läsförståelse.

  1. 1. Att läsa och förstå : En kvalitativ studie som fokuserar på hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Axel Fast; [2019]
    Nyckelord :reading comprehension; reading; reading comprehension strategies; development of reading comprehension; Läsförståelse; läsning; läsförståelsestrategier; utveckling av läsförståelse;

    Sammanfattning : Studien behandlar hur fem lärare beskriver sin läsförståelseundervisning. Sveriges resultat i PISA (2015) visar att läsförståelsen går att utveckla. För att öka PISA-resultaten krävs det att svenska lärares kompetens inom läsförståelse stärks. LÄS MER

  2. 2. Läsförhståelse i NO-ämnena : En läromedelsanalys av ett läromedel inom fysik och teknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Erik Lantz; Katarina Magnusson; [2019]
    Nyckelord :CORI-teorin; läromedel; läsförståelse; lässtrategier; NO-ämnena;

    Sammanfattning : Vårt syfte i denna läromedelsanalys är att analysera om, och i så fall hur, ett aktuellt läromedel inom fysik och kemi stödjer elevers utvecklande av läsförståelse. Detta har undersökts genom att kritiskt granska ett utvalt läromedel inom NO-ämnena. Vi har använt oss av kvantitativ analysmetod samt kvalitativ analysmetod. LÄS MER

  3. 3. ”Syftet är språket, utveckling av språket och läsförståelse” : Sju lärares tankar och arbetssätt kring högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation; Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Amanda Lundberg; Linnea Belinki; [2019]
    Nyckelord :Högläsning; läsförståelse; läsförståelsestrategier; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att tydliggöra hur sju lärare i förskoleklass samt årskurs 1 – 3  arbetar med högläsning som pedagogiskt redskap och hur de tänker kring arbetet med högläsning i klassrummet. Metoderna som valdes för att uppnå studiens syfte var observation och intervju. LÄS MER

  4. 4. Högläsning i undervisning : En kvalitativ studie om lärares beskrivningar av sitt arbete med högläsning i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Eleonor Licht; [2019]
    Nyckelord :reading aloud; text; development; strategies; teacher; students; högläsning; text; utveckling; strategier; lärare; elever;

    Sammanfattning : Studien behandlar ämnet högläsning där syftet är att undersöka hur lärare i årskurs 1 beskriver sitt arbete med högläsning i undervisning. Undersökningen är kvalitativ där fem lärare har deltagit genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Fantasylitteraturens didaktiska möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Vivianne Haki Ramcharan; Linda Hauksdottir; [2019]
    Nyckelord :fantasy; identity; literature; reading comprehension; education; fantasylitteratur; idenitet; litteratur; läsförståelse; läslust; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka fantasylitteraturens didaktiska möjligheter i klassrummet. Genom att introducera material som fångar elevernas intresse tror vi att man kan öka läsförståelse och engagemang. Till metod har vi i vår kunskapsöversikt systematiskt sammanställt forskning som vi hittat under hösten 2018. LÄS MER