Sökning: "utveckling av professionen"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden utveckling av professionen.

  1. 1. Lärmiljö i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares erfarenheter kring utformning av lärmiljö för barn i behov av särskilt stöd, barn med intellektuell funktionsnedsättning (IF)tillsammans med andra barn i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ilda Halilovic; Anna Åberg; [2024]
    Nyckelord :Barn i behov av särskilt stöd; lärmiljö; inkludering; pedagogiska miljöer; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att förskolan sällan anpassar sina lärmiljöer utefter barn utan att barn behöver anpassa sig till lärmiljön. Detta står rakt emot intentionen med läroplanen för förskolan, vilken styr förskollärarens ansvar kring lärmiljön, som är tydlig med att det ingår i professionen att kunna bygga lärmiljöer utefter barnens intressen och behov. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskeprofessionen utifrån två perspektiv - Ett historiskt och ett kvalitativt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Josefine Bystedt; [2023-04-18]
    Nyckelord :Sjuksköterskor; Profession; Professionsutveckling;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att ge en inblick i varför sjuksköterskeprofessionen ser ut som den gör idag genom att se på den utifrån två perspektiv. Ett perspektiv är dess utveckling över tid, där det redogörs för professionens viktiga händelser och beslut, dess status och kultur. LÄS MER

  3. 3. Hur specialpedagogiken har förändrats i styrdokumenten från 1998 till 2018.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Angelica Rasmusson; Rebecca Svensson; [2023]
    Nyckelord :Styrdokument; läroplanen; förskola;

    Sammanfattning : I denna studie är syftet att lyfta fram hur den specialpedagogiska professionen växt fram. Studien genomfördes i form av en innehållsanalys av läroplanerna från 1998, 2010, 2016 och 2018. Materialet sorterades med syfte att lyfta fram specialpedagogik. LÄS MER

  4. 4. Sociala medier som ett verktyg för fritidshemsläraren att utvecklas i professionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simon Larsson; Fredrik Nyman; [2023]
    Nyckelord :Beprövad erfarenhet; Fritidshemslärare; Kollegialt lärande; Sociala medier; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Utifrån vår arbetslivserfarenhet i fritidshemmet anser vi att samverkan med kollegor, planering av verksamhet och diskussion kring utvecklingsfrågor brister på grund av tidsbrist. Vår erfarenhet är att fritidshemslärare löser denna problematik genom att vara aktiva i olika nätverk på sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Vem är läraren utan sig själv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Adrian Hedström; Hilmir Torisson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten var att ta reda på vad tidigare forskning säger om vilket inflytande lärarens personliga uppfattningar har för elevers undervisning och den egna professionsutövningen. Arbetsmaterialet införskaffades via databaserna ERC, ERIC och SwePub genom olika sökfraser. LÄS MER