Sökning: "utveckling av vokabulär"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden utveckling av vokabulär.

  1. 1. En metod inspirerad av Talk for Writing : Ett sätt att utveckla elevers vokabulär i engelska i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Johanna Olofsson; [2022]
    Nyckelord :EFL; estetiska lärprocesser; flermetodsforskning; imitationsmetoden; kvasiexperiment;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att testa en metod inspirerad av metoden Talk for Writing, i studien benämnd imitationsmetoden, i engelska med elever i årskurs 3. För att uppnå syftet med studien formulerades två forskningsfrågor: Hur effektiv är undervisning baserad på imitationsmetoden vid utveckling av elevers vokabulär? Hur anger elever att deras upplevelse påverkas av undervisning i engelska baserad på imitaionsmetoden? Studien genomfördes utifrån en flermetodsansats där både kvantitativa och kvalitativa undersökningar användes samt att studien utgick från en kvasiexprementell forskningsdesign. LÄS MER

  2. 2. Information asymmetry in mutual funds’ sustainability communication and its effects on sustainable development

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gunnar Wahlqvist Odenman; Filip Nordgren Motsanos; [2021]
    Nyckelord :Information asymmetry; communication; sustainability; content analysis; noise; SFDR; sustainable finance disclosure regulation; mutual funds; KIID; key investor information document; qualitative content analysis; adverse selection;

    Sammanfattning : Information asymmetry with regards to sustainable investments limits private investors’ ability to make educated investment choices. This thesis explores how information asymmetry can materialize in the sustainability communication of five mutual funds through a qualitative content analysis of Key Investment Information Documents. LÄS MER

  3. 3. En berättande skolas möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Patrik Barrsäter; Alice Roxendal; [2021]
    Nyckelord :Berättande; kritiskt tänkande; literacy; skola; storytelling; vokabulär; yngre elever.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har som syfte att belysa vilka effekter berättande arbetsmetoder kanha på elever i grundskolan. Utifrån frågeställningen “Vad säger forskning om hur berättande arbetsmetoder i skolan kan verka språkligt, kunskapsmässigt och socialt utvecklande för yngreelever?” har vi letat efter forskningsresultat i vetenskapliga tidskrifter och andra källor genom systematiska sökningar. LÄS MER

  4. 4. Felsökning : En förstudie inom organisationsförändring hos Värmevärden i Nynäshamn AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :MaiLi Schönning; [2021]
    Nyckelord :Organisational change; work alone; troubleshooting; operators; district heating; development; safety work; leadership; Organisationsförändring; ensamarbete; felsökning; operatör; kraftvärmeverk; utveckling; säkerhetsarbete; ledarskap;

    Sammanfattning : Dagens uppvärming av hus kan ske med fjärrvärme och bakom leveransen av fjärrvärme finns det oftast en anläggning med en panna och operatörer som ska säkerställa driften så att hushållen får möjlighettill uppvärming. Vid eventuella störningar i anläggningen är det viktigt att operatörerna får möjlighet att felsöka problemet och därmed säkerställa driften av pannan, vilket ställer krav på felsökningen som operatörerna utför. LÄS MER

  5. 5. Det kooperativa lärandets betydelse för elevernas faktatextproduktion och skriftliga förmåga i årskurs 2. : En kvalitativ studie med kvantitativa inslag.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Lina Bergner; Rebecca Öthander; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; engagemang; faktatext; kommunikation; kooperativt lärande; motivation; samlärande; skrivförmåga och språkkunskap.;

    Sammanfattning : Denna studie fördjupar sig i det kooperativa lärandets grunder kopplat till elevers produktion av faktatext i årskurs 2. Under en treveckorsperiod med sex-åtta tillfällen har 43 elever inkluderats i en undervisning som genomsyrats av det kooperativa lärandet. LÄS MER