Sökning: "utveckling i ett u-land"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden utveckling i ett u-land.
1. Utveckling av redskap för tillverkning av majsmjöl i Muthumba
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)Sammanfattning : Följande uppsats redogör för ett produktutvecklingsprojekt som har resulterat i ett förslag till ett handredskap för framställning av majsmjöl, tänkt att användas av kvinnorna i Malawi. Dock har det huvudsakliga fokuset i projektet varit metoder för produktutveckling för utvecklingsländer. LÄS MER
2. HOW CAN ICTs AND NEW/SOCIAL MEDIA REMEDY THE PROBLEM OF VITAL STATISTICS DEFICIENCIES IN GHANA? (THE CASE OF GHANA BIRTHS AND DEATHS REGISTRY DEPARTMENT)
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : De två viktigaste händelserna i varje man jordliv är födelse och död. Varje av dessa händelser händer en gång i en livtid. Varje individ kommer in i världen på en bestämd tid på en särskild dag. På samma sätt lämnar varje person denna värld på en särskild dag på en bestämd tid. LÄS MER
3. En värld av ”i” och ”u” : -En studie av u-länder i geografiböcker för gymnasiet
Kandidat-uppsats, LärarutbildningenSammanfattning : I uppsatsen har två geografiböcker för gymnasiet studerats. Fokus för undersökningen har varit böckernas framställning av "de andra", i det här fallet representerat av periferin, u-länder eller tredje världen, beroende på vilket uttryck som väljs att användas. LÄS MER
4. Miljöövervakning – en svår uppgift i utvecklingsländer : en fallstudie i Oruro, Bolivia
L3-uppsats, SLU/Dept. of Environmental AssessmentSammanfattning : För att få kunskap om förändringar i miljön är miljöövervakning central. Miljöövervakning innebär återkommande studier av tillstånd, trender, effekter och processer i miljön – framför allt en uppföljning av människans påverkan. LÄS MER
5. Afrikabilden i läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att ta reda på hur bra skolböcker i samhällsorienterande ämnen lyckas förmedla en dynamisk och rättvis bild av Afrika. Mina frågeställningar är: Vilken bild av den afrikanska kontinenten och afrikanerna förmedlas av läroböckerna för högstadieelever? Hur dynamisk och mångfacetterad är egentligen den bilden? Ger läroböckerna en god möjlighet till en positiv identifikation med människor i Afrika? Hur skiljer sig denna bild från den som ges av den socialrealistiska afrikanska filmen Borom Sarret? Läroboken är fortfarande ett viktigt strukturerande verktyg för läraren. LÄS MER