Sökning: "utveckling till vuxen"

Visar resultat 6 - 10 av 149 uppsatser innehållade orden utveckling till vuxen.

  1. 6. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  2. 7. ”av var och en efter hennes förmåga; åt var och en efter hans behov” : En litteratursociologisk och ekokritisk analys av Kazuo Ishiguros Never Let Me Go och Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanna Envall; [2023]
    Nyckelord :Didaktisk potential; dystopi; skönlitteratur; förtryck; samhällskritik;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks två dystopiska romaners samhällskritiska funktion och didaktiska potential för gymnasieklassrummet. Materialet som analyseras är Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse (2017) (originaltitel The Handmaid’s Tale 1985) och Kazuo Ishiguros Never Let Me Go (2005) (originaltitel Never Let Me Go 2005). LÄS MER

  3. 8. Leken som metod för undervisning : En analys av förskollärares upplevelser avlekresponsiv undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Volkanovskaia; Maria Mattila; [2023]
    Nyckelord :Barninitierad; vuxeninitierad; undervisning; lekresponsiv; vuxen guidad lek; förskola; strategier; förskollärarrollen; förskollärarens betydelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskapsutveckling kring förskolläraresanvändning av lekresponsiv undervisning som stöd för barnens lärande i förskolan.Studien tar avstamp i den nya läroplanen för förskolan, där lekens roll har förstärktsoch förskollärarnas ansvar för undervisning har ökat. LÄS MER

  4. 9. Två olika uppdrag men ett gemensamt mål : En kvalitativ studie om samarbetet mellan speciallärare och elevhandledare i den anpassade grundskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Sandgren; Lena Burman; [2023]
    Nyckelord :Specialpedagogik; intellektuell funktionsnedsättning; speciallärare; elevhandledare; samarbete;

    Sammanfattning : I den anpassade grundskolan samverkar speciallärare och elevhandledare tätt tillsammans i verksamhetens undervisning. Ett samarbete där två yrkesprofessioner med otroligt olika bakgrund har ett gemensamt uppdrag och mål, att stötta eleverna till bästa möjliga utveckling och lärande. LÄS MER

  5. 10. Att möta barn med trauma : en studie om pedagogernas uppfattningar av deras uppdrag med fokus på barn med trauma

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Madeleine Bäckstedt; Madelaine Berg; [2023]
    Nyckelord :Trauma; Inkludering; Relationellt pedagogiskt perspektiv; Traumamedveten omsorg TMO ; Uppdrag;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger kan inkludera barn med trauma och vilken kompetens förskolorna besitter för att kunna hjälpa och stödja dessa barn. Därtill undersöks pedagogers uppfattningar av sitt uppdrag gällande inkluderande arbete med fokus på barn med trauma. LÄS MER