Sökning: "utvecklingsarbete i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden utvecklingsarbete i skolan.

  1. 1. Vilka attityder till handskrift finns i en lärargrupp? : Intervjuer av lärare i mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Per-Johan Svensson; [2024]
    Nyckelord :Analogt skrivande; digitalt skrivande; digitala verktyg; handskrift; skriva för hand; tangentbordsskrivning;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen sedan 1980-talet gjorde sitt intåg och meningarna går isär om hur detta påverkar elevernas utveckling. En del menar att skrivandet kräver visuella och taktila stimuli som sker i kontakt med penna och papper för få den bästa läs- och skrivutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. Systematiskt kvalitetsarbete: ”Alltså, det är ju mitt jobb. Det är det jag gör hela tiden.” : Gymnasielärare resonerar om och beskriver systematiskt kvalitetsarbete.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Systematiskt kvalitetsarbete; gymnasieskolan; kvalitativa intervjuer; riktad innehållsanalys; ramfaktorteorin;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur gymnasielärare resonerar om och beskriver systematiskt kvalitetsarbete. Datainsamlingen är baserad på semistrukturerade intervjuer med fyra gymnasielärare. LÄS MER

  3. 3. Lärare och skolutveckling : Att vara en del av en skolas utvecklingsarbete

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Margareta Winberg; [2023]
    Nyckelord :skolutveckling; skolförbättring; förändringsprocesser; school development; professional learning;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 22) ger ett tydligt uppdrag till alla verksamma lärare att ta ansvar för skolans utveckling. Tidigare forskning visar hur olika förändringsprocesser kan förstås, där finns även beskrivet vilka faktorer som gynnar ett utvecklingsarbete och vad som leder till varaktig förändring och därmed även påverkar elevers måluppfyllelse i positiv riktning. LÄS MER

  4. 4. Deliberativa samtal i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Hultman; Emma Bondza Olsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Styrdokument och skollagen beskriver vikten av undervisning om demokrati. Skolinspektionen menar att deliberativa samtal är en bra metod för inlärning av demokratiska principer. Tidigare forskning visar på att deliberativa samtal utvecklar demokratisk kunskap, men även att det inte läggs stor vikt på deliberativa samtal i skolan längre. LÄS MER

  5. 5. "Kom och lek med oss!" : Ett utvecklingsarbete för att främja Vi-känsla och inkludering på skolan med hjälp av rastaktiviteter 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Nordin; Marcus Nilsson; [2023]
    Nyckelord :rastaktiviteter; rasten; inkludering; vi-känsla; gemenskap;

    Sammanfattning : ”Come play with us!” A development study to promote sense of community and inclusion at school with the help of planned recess activities.    Tanken om att skapa en bättre rast där elever inkluderas och finner en VI-känsla skapade idén till vårt utvecklingsarbete. LÄS MER