Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Nej, inte gå nu! Ett utvecklingsinriktat arbete om utomhuspedagogik med äventyrspedagogiska metoder

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Daniel Forsander; Victoria Nilsson; [2022-03-15]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusverksamhet; äventyrspedagogik; samarbetsinlärning; kamratövningar; fritidshem; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Vi har gjort ett utvecklingsinriktat arbete med aktionsforskning som metod med syfte att förändra och förbättra utomhusverksamheten med hjälp av äventyrspedagogiska aktiviteter. Detta för att skapa ett upplevelse- och samarbetsbaserat lärande där gruppens gemenskap och samarbetsförmåga stärks genom äventyrspedagogikens metodik. LÄS MER

  2. 2. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  3. 3. Att skapa en attraktiv utomhusmiljö : Ett utvecklingsinriktat arbete om hur lärare i fritidshem kan använda utemiljön i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Andersson Andreas; [2021]
    Nyckelord :Aktionsforskning; delaktighet; fritidshem; inflytande; lekbodsvärd; meningsskapande; sociala relationer; utemiljö; och utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta utvecklingsarbete är att skapa en attraktiv och inbjudande utomhusmiljö på skolgården med elevers relationer och delaktighet i fokus. På skolan har det i observationer visat sig att elevernas sociala relationer förändrats under Covid-19 pandemin och konflikter på skolan har ökat. LÄS MER

  4. 4. Naturen som läranderum : Ett utvecklingsarbete om friluftsaktiviteter som verktyg i verksamheten på fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Lina svensson; [2016]
    Nyckelord :Friluftsliv; Utomhuspedagogik; Utevistelse; Fritidshem; Barn; Fritidspedagoger;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Klassrummet – fast utomhus

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanne Algestam; Marcus Malby; [2015]
    Nyckelord :aktionsforskning; matematik; sociokulturell teori; uteklassrummet; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Bakgrund Forskning visar att utomhuspedagogik är positiv i många bemärkelser. En möjlig teori att koppla samman med utomhuspedagogik är den sociokulturella, utifrån ett grupperspektiv. Studien har bedrivits genom ett utvecklingsarbete där de didaktiska för- och nackdelarna med undervisning i ett uteklassrum varit i fokus. LÄS MER