Sökning: "utvecklingsekologiska sociokulturellt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden utvecklingsekologiska sociokulturellt perspektiv.

  1. 1. Lärmiljön i anpassad grundskola och dess påverkan på perifer inkludering

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sara Bodin; Mirella Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Anpassad grundskola; fysisk lärmiljö; grundsärskola; lärmiljö; pedagogisk lärmiljö; perifer inkludering; social lärmiljö;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur de anpassade grundskolorna arbetar med pedagogisk, social och fysisk lärmiljö men också om lärmiljön är likvärdig mellan de olika anpassade grundskolorna. Syftet är också att undersöka möjligheterna till perifer inkludering i dessa lärmiljöer. LÄS MER

  2. 2. Anpassningar för elever med ADHD och med matematiksvårigheter i särskilda undervisningsgrupper : Några pedagogers erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna-Karin Forsberg; Ida Björklund; [2020]
    Nyckelord :ADHD; matematiksvårigheter; specialpedagogik; särskilda undervisningsgrupper;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa studie genomförde vi fokusgruppsintervjuer med pedagoger som arbetar i särskilda undervisningsgrupper. Syftet med studien var att få kunskap om vilka erfarenheter några pedagoger i grundskolan har om särskilda undervisningsgrupper som åtgärd för att öka måluppfyllelsen för elever med ADHD och med matematiksvårigheter. LÄS MER

  3. 3. “Här kan ju alla göra det” Digitala lärverktyg som specialpedagogiska hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Katarina Larsen; [2019]
    Nyckelord :kompensatoriska hjälpmedel; digitala lärverktyg; läs- och skrivsvårigheter; sociokulturellt perspektiv; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractLarsen, Katarina (2019). “Här kan ju alla göra det” Digitala lärverktyg som specialpedagogiska hjälpmedel. “Here everyone can do it” Digital learning tools within special needs education. Specialpedagogprogrammet, 90 hp, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet. LÄS MER

  4. 4. Uppmärksamma och bekräfta elevers närvaro

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Almqvist; [2019]
    Nyckelord :elevhälsa; hälsofrämjande arbete; internationell forskning; närvaro; samverkan;

    Sammanfattning : Almqvist, Caroline (2019). Uppmärksamma och bekräfta elever närvaro. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp.I Sverige är det en rättighet att gå i skolan och även en skyldighet eftersom det är skolplikt. LÄS MER

  5. 5. Vid vilka tillfällen under skoldagen används TAKK (tecken som alternativ kompletterande kommunikation)? : En enkät- och intervjustudie med pedagoger och rektorer inom grundsärskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Christina Olander; Lena Zelmerlöw; [2015]
    Nyckelord :AKK; grundsärskola; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; TAKK; utvecklingsekologi;

    Sammanfattning : Olander, C. & Zelmerlöw, L. (2015). Högskolan, Kristianstad. LÄS MER