Sökning: "utvecklingsfaser hos barn"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utvecklingsfaser hos barn.

  1. 1. En integrativ litteraturstudie om konsekvenser av att växa upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Beatrice Kangas; [2023]
    Nyckelord :intellectual disorder; developmental disorder; sibling; children; adolescence; young adults; risk and protective factors; integrative review; identity development; coping strategies; funktionsnedsättning; syskon; barn; unga; unga vuxna; risk- och skyddsfaktorer; integrativ litteraturstudie; identitetsutveckling; copingstrategier;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka konsekvenser för barn, unga och unga vuxna i åldern 0-25 år som växer upp tillsammans med syskon som har funktionsnedsättning. Dessutom är syftet att identifiera betydande faktorer för att uppnå ökad kunskap om hur professionella inom hälsooch sjukvård kan utveckla arbetet och bemötandet till barnen och deras familjer. LÄS MER

  2. 2. Psykisk ohälsa bland barn 0-5 år. : En studie av hur BVC-sjuksköterskor upptäcker och agerar vid upptäckt av psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Ulrica Norberg; Layal Safa; [2021]
    Nyckelord :Mental health; Children; Child health services; Nurse; Psykisk hälsa; Barn; Barnhälsovård; Sjuksköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett växande folkhälsoproblem där vårdbehov och stöd ökat och kan stå för en betydande sjukdomsbörda år 2030. Det krävs mycket arbete för att förbättra hälsan för barn och att investera i barnen är en av de viktigaste sakerna ett samhälle kan göra för att bygga en bättre framtid. LÄS MER

  3. 3. Verbal contents of repetitions in Swedish child-directed speech

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för lingvistik

    Författare :Stina Andersson; [2016]
    Nyckelord :Child-directed speech; repetitions; first language acquisition; word classes; sentence types; item-based constructions; Barnriktat tal; repetitioner; förstaspråksinlärning; ordklasser; satstyper; item-based constructions;

    Sammanfattning : Repetitions in child-directed speech (CDS) have been shown to vary over time, and are suggested to affect first language acquisition. Correlations between verbal contents of repetitions in CDS and children’s language development have been suggested. The verbal contents of repetitions in Swedish CDS have not yet been investigated. LÄS MER

  4. 4. Högläsning : En studie om pedagogers uppfattningar av högläsningens betydelse i förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jenny Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; högläsning; pedagog; samtal; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga syftet med studien är att undersöka pedagogers uppfattningar av vilka möjligheter och strategier som förekommer i arbetet med högläsning. I studien bearbetas två frågeställningar: Vilka uppfattningar har pedagoger kring högläsning som redskap i barns språkutveckling samt vilka möjligheter och strategier finns för pedagogers uppfattningar att omsättas i en högläsningssituation. LÄS MER

  5. 5. Validering av föräldraskattningsformuläret SCDI-III för svenska barn i tre års ålder

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Sanna Odeskog; Noomi Stenberg; [2015]
    Nyckelord :SCDI-III; validation; parent evaluation; three-year-olds; BNT; PPVT; SIT; Gramba; SCDI-III; validering; föräldraskattning; treåringar; BNT; PPVT; SIT; Gramba;

    Sammanfattning : Föräldraskattningsformuläret The Swedish Communicative Development Inventory (SCDI-III) är en modifierad form av MacArthur-Bates Communicative Development Inventorys tredje form (CDI-III), och har tagits fram som ett forskningsinstrument för undersökning av språkförmågan hos barn i åldersgruppen 2;6-4;0 år. Det är av stor betydelse att barn i riskzonen för att utveckla en språkstörning upptäcks i tid för att språket ska kunna stimuleras under gynnsamma utvecklingsfaser. LÄS MER