Sökning: "utvecklingslinjer"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet utvecklingslinjer.
1. Tätortsutvecklingen mellan år 1960 och 2020 : En fallstudie av Uppsala kommun
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Uppsatsen utgör en fallstudie av tätortsutvecklingen i Uppsala kommun mellan år 1960 och 2020. Uppsatsens syfte har varit att analysera och förklara mönster och utvecklingslinjer i tätortsutvecklingen utifrån planeringsstrategier och för tidpunkten rådande samhällsideal. LÄS MER
2. EU som lagstiftare inom den sociala dimensionen - one size fits all? Samspel och motsättningar mellan den svenska modellen och EU-rätten
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : The Swedish model is characterized by the autonomy of social partners as a long withstanding tradition. This means that the social partners act as legislators, judges, and litigators with a low degree of governmental interference. LÄS MER
3. Hur gynnas elever med IF av ett visuellt stöd i matematikundervisningen, i grundsärskolan?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I vårt arbete som speciallärare i grundsärskolan har vi märkt att matematiska uppgifter ofta är svåra för elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF) att förstå. Internationell forskning visar att visuellt stöd kan vara gynnsamt för elever med IF men i svensk kontext har vi inte kunnat hitta studier om detta. LÄS MER
4. Vems villkor vinner? : Kolliderande standardavtal i förhållande till avtalsrättsliga utvecklingslinjer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : The basis of any contract is the agreement of two or more parties. In traditional Swedish and English contract law theory, a contract is formed through the reciprocal exchange of an offer and a corresponding acceptance. LÄS MER
5. När vi vänder oss mot historien : En analys av genetiska och genealogiska perspektiv i gymnasieelevers svar på prov
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktikSammanfattning : Historia ska i gymnasieskolan utveckla elevers förmåga att använda historien som en referensram för att bättre kunna förstå sin samtid och därmed även sin framtid. Detta kallas även för historiemedvetande. I detta sammanhang utgör en grund att förstå att vi människor är och har en historia. LÄS MER