Sökning: "utvecklingsmodellen"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet utvecklingsmodellen.

  1. 1. Den sociala utvecklingsmodellen : En kvalitativ studie om mötesplatsers arbete för att stärka barn och ungas prosociala utveckling

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Linda Hallberg; Lovisa Westby; [2023]
    Nyckelord :Social development model; youth center; prosocial; antisocial; gang recruitment; sociala utvecklingsmodellen; mötesplatser; prosocial; antisocial; gängrekrytering;

    Sammanfattning : Det brottsförebyggande arbetet har stött på stora utmaningar i att förebygga att barn och unga rekryteras till kriminella gäng. Genom att arbeta förebyggande i tidiga åldrar och stärka barns prosociala utveckling minskar risken att unga individer utvecklar antisocialt beteende. LÄS MER

  2. 2. Berättelser om långvarig skolfrånvaro- orsaker och framgångsfaktorer.

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mona-Lisa Kjellström; Inger Mattsson; [2017]
    Nyckelord :elever; grundskola; livsberättelser; långvarig skolfrånvaro.;

    Sammanfattning : Det finns elever som inte går i skolan och som har långvarig skolfrånvaro. De behöver hjälp och stöd för att komma tillbaka till skolan. Syftet med studien är att undersöka och förstå långvarig skolfrånvaro ur några elevers och vuxnas perspektiv som erfarit eller indirekt kommit i kontakt med långvarig skolfrånvaro. LÄS MER

  3. 3. Normbrytande beteenden bland unga i Västmanland : En kvantitativ studie grundad på Liv och Hälsa ung 2012

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Emelie Stehn; [2017]
    Nyckelord :folkhälsa; Liv och Hälsa ung 2012; normbrytande beteende; ungdomar.;

    Sammanfattning : Brottslighet är ett förekommande samhällsproblem i Sverige med påverkan på folkhälsan genom att bidra till ohälsa och ojämlikhet. Det hälsofrämjande arbetet bör fokusera på barn och unga i samhället och betraktas som en framtida investering, då tidigare forskning påvisar att normbrytande beteende i ungdomen kan leda till ett fortsatt kriminellt liv. LÄS MER

  4. 4. The combination of Lean and Service Design - development of a communication tool for healthcare services

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :TOBIAS BRANDTER; TORBJÖRN KÖLZOW; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inom vården kämpar man idag med ineffektiva arbetsprocesser och strama monetära tillgångar för att möta utmaningar som kommer med en allt äldre befolkning och de krav som detta ställer på vårdapparaten. Som ett svar dessa problem har detta examensarbetet fokuserat på att förbättra arbetsprocesser på ett akutsjukhus i Stockholmsregionen och göra dessa tids- och kostnadseffektiva samtidigt som man vill bibehålla en hög patientsäkerheten. LÄS MER

  5. 5. REFLECTIONS ON ATHLETE-COACH RELATIONSHIP IN THE COURSE OF ATHLETIC CAREER: ATHLETES’ PERSPECTIVE

    Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Elin Sandström; [2012]
    Nyckelord :Athletic career; Athlete-Coach relationship; Dynamics; Narrative method; Poetic representation; Dynamik; Idrottskarriär; Narrativ metod; Poetisk representation; Relation mellan idrottare och tränare;

    Sammanfattning : The objective of this study was to investigate the dynamics in the athlete-coach relationship in the course of athletic career, from the perspective of one individual sport athlete and one team sport athlete. The study tried to answer the following questions: (1) How one team sport athlete and one individual sport athlete perceive the athlete-coach relationships at different stages of the athletic career? (2) How the athlete-coach relationships change in the course of the athletic career from the perspective of a team sport athlete and an individual sport athlete? (3) How athletes perceive the characteristics of their most influential coaches? As theoretical frameworks the 3+1Cs conceptualization of coach-athlete relationship (Jowett, 2007), the multidimensional model of leadership (Chelladurai, 1990), and the developmental model on transitions faced by athletes (Wylleman & Lavallee, 2004) were used. LÄS MER