Sökning: "utvecklingspedagogik sociokulturellt perspektiv"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utvecklingspedagogik sociokulturellt perspektiv.
1. “Vi har nog aldrig kommit in som Spiderman...det är egentligen en lite intressant tanke.” : En intervjustudie om barns populärkultur i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studies syfte var att genom intervjuer med sex förskollärare belysa deras syn på barns populärkultur och på vilket sätt de implementerat populärkulturen i sin undervisning. För att bäst kunna besvara studiens syfte och forskningsfrågor föll valet av metod på intervjuer. LÄS MER
2. Undervisning vid barns lek utomhus : Förskollärares syn på undervisningsbegreppet vid barns lek utomhus
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie är ur en sociokulturell syn på undervisning och lärande tillsammans med ett utvecklingspedagogiskt perspektiv bidra med kunskap om hur förskollärare uppfattar undervisningsbegreppet i förskolans kontext. Studien vill även undersöka hur förskollärare förhåller sig till undervisning vid barns lek utomhus samt hur de ser på sin egen roll vid barns lek utomhus. LÄS MER
3. Naturvetenskaplig undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på naturvetenskapens betydelse i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka deras syn på betydelsen av naturvetenskap i förskolan samt vilken plats förskollärare beskriver att de ger naturvetenskapen i förskolan. Syftet är även att genom förskollärarnas beskrivningar undersöka och försöka förstå vad det är som kan påverka den naturvetenskapliga undervisningens utformning. LÄS MER
4. Att göra det osynliga synligt : Barns erfarande av naturvetenskap med digitala verktyg som stöd i lärprocessen
Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens avsikt var att få fördjupad kunskap i hur digital teknik kan fungera som verktyg för naturvetenskapligt lärande i förskolan. Studien baserades på en kvalitativ ansats med ett mindre antal barn som var i åldern fyra och fem. LÄS MER
5. ”När man börjar förskoleklass måste man kunna knyta skorna och knäppa jackan” Cecilia 6 år : En kvalitativ studie inför övergången från förskola till förskoleklass utifrån barns perspektiv
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : En kvalitativ studie som syftade till att undersöka hur barnen i förskolan resonerade kring att börja i förskoleklass samt vilken förförståelse barnen hade inför övergången. Studien analyserades utifrån ett sociokulturellt och utvecklingspedagogiskt perspektiv. LÄS MER