Sökning: "utvecklingspedagogik"
Visar resultat 16 - 20 av 61 uppsatser innehållade ordet utvecklingspedagogik.
16. Undervisa barn i förskolan : förskollärares syn på undervisning
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Denna studie har som syfte att få en djupare förståelse för hur förskollärare menar att undervisning sker och hur de implementerar den i förskolan. Detta är en kvalitativ undersökning där sex förskollärare har intervjuats. Intervjusvaren visar att undervisningsbegreppet inte är så väl förankrat hos förskollärare. LÄS MER
17. Att värna om djur, natur och oss själv : Förskollärares beskrivningar av undervisning för hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärandeSammanfattning : I förskolan läggs grunden för barns utveckling och lärande för hållbar utveckling. Därför är det av vikt att barn i förskolan får positiva erfarenheter som de kan ta med sig i det livslånga lärandet. LÄS MER
18. Naturvetenskaplig undervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares syn på naturvetenskapens betydelse i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien är att genom förskollärares beskrivningar undersöka deras syn på betydelsen av naturvetenskap i förskolan samt vilken plats förskollärare beskriver att de ger naturvetenskapen i förskolan. Syftet är även att genom förskollärarnas beskrivningar undersöka och försöka förstå vad det är som kan påverka den naturvetenskapliga undervisningens utformning. LÄS MER
19. "Estetisk lärprocess är ju allt" : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av musik och estetiska lärprocesser i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to contribute with knowledge of preschool teachers’ perceptions of music and aesthetic learning processes in relation to the Swedish National Agency for Education’s reformulation of the preschool curriculum 2018. By using a phenomenographic methodology and qualitative interviews, the study has been conducted with six preschool teachers from different preschools in one municipality where the ambition has been to get a variety of different perceptions. LÄS MER
20. "Hjälp mig att hjälpa mig själv" : En kvalitativ studie om förskollärare och barnskötares uppfattning om omsorg och undervisning.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : .... LÄS MER