Sökning: "utvecklingspedagogiken"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet utvecklingspedagogiken.

  1. 1. "Det är ju också ett mål att barnen ska ha inflytande" : Barns inflytande i förskolans planerade undervising utifrån barn och förskollärares perspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tilda Olsson; Hanna Wirsén; [2024]
    Nyckelord :barn; förskollärare; inflytande; undervisning; delaktighet; utvecklingspedagogik; lärandets akt; lärandets objekt; kommunikation; barns perspektiv; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : Barns inflytande i den planerade undervisningen på förskolan är det ämne som studien syftade till att undersöka. Studien riktade sig mot att ta del av både barns och förskollärares perspektiv på detta ämne, då det kan tolkas vara en viktig aspekt för förskollärares arbetssätt att synliggöra barns perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Inomhusmiljöns betydelse för barns grovmotoriska utveckling : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med barns grovmotoriska utveckling inomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elin Åsell; Ebba Börjesson; [2024]
    Nyckelord :Fysisk inomhusmiljö; förskola; grovmotorik; material; undervisning; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om förskollärares arbete med barns grovmotoriska utveckling inomhus på förskolan. Kvalitativa intervjuer med förskollärare från olika förskolor ligger till grund för studiens resultat. Datan som inhämtades vid intervjuerna transkriberades och kategoriserades. LÄS MER

  3. 3. Naturvetenskapsundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares utgångspunkter i planering av ämnesinnehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Moa Hermansson; Kristin Enarsson; [2023]
    Nyckelord :child perspective; child´s perspective; documentation; natural science; planned teaching; barnperspektiv; barns perspektiv; dokumentation; naturvetenskap; planerad undervisning;

    Sammanfattning : The purpos of the present study is to, based on a thematic analysis, illustrate preschool teachers starting points in planning content in science teaching, including how children´s experiences are utilized and how they are challenged and stimulated through teaching. To acheve the purpose of this study, experiences from professional preschool teachers were collected through semistructured interviews. LÄS MER

  4. 4. Utomhuspedagogik som förhållningssätt och arbetssätt: Förskolans utomhusmiljö som lärmiljö ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Maja Stolt; Agnes Ekelöf; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; utomhuspedagogik; undervisning; utomhusmiljö; utomhuspedagogiskt arbetssätt; utomhuspedagogiskt förhållningssätt; lärmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka förskollärares förhållningssätt gällande utomhuspedagogik samt att belysa utomhuspedagogik som arbetssätt i undervisningen i förskolan. I läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) framgår att barn ska erbjudas aktivitet i både inomhusmiljö och utomhusmiljö. LÄS MER

  5. 5. "Årstiden är en möjlighet men vädret är en utmaning" : En kvalitativ studie om planerad undervisning på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Elsa Mittbrodt; Josefiné Andersson; [2023]
    Nyckelord :Undervisning; Planerad undervisning; Spontan undervisning; Fri lek; Utomhusmiljö; Förskola; Förskolegård; Möjlighet; Utmaning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att vinna kunskap om hur en grupp förskollärare relaterar till den planerade undervisningen på förskolegården samt vad det finns för utmaningar och möjligheter med planerad undervisning på förskolegården. Vi anser att detta är ett område inom förskolans verksamhet som är nödvändigt att ta upp då möjligheterna som finns inomhus även finns utomhus. LÄS MER