Sökning: "utvecklingspsykologi barn social"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden utvecklingspsykologi barn social.

  1. 1. En idrott för alla : Delaktighet och inkludering för barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Susanna Grimaldi; [2024]
    Nyckelord :ADHD; autism; NPF; neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; psykologi; system teori; barn; specialpedagogik; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Barn med NPF har en ökad risk för fysisk och psykisk ohälsa. Det har visat sig att fysisk aktivitet förebygger ohälsa och främjar social- och kognitiv utveckling. Forskning på området har dessvärre visat att barn med NPF slutar idrotta före tonåren i större utsträckning än neurotypiska barn. LÄS MER

  2. 2. Coronabarnen : En studie om sex pedagogers upplevelse om barns sociala lekkompetens och lek – före och under coronapandemin

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Cecilia Näslund; [2022]
    Nyckelord :lek; social kompetens; pedagoger; coronapandemi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka ett urval av pedagogers olika upplevelse om huruvida restriktionerna och förhållningsreglerna i samband med coronapandemin har påverkat förskolebarns sociala lekkompetens och deras lek i förhållande till hur det var innan coronapandemin, samt om pedagoger upplever att betydelsen av deras roll har förändrats sedan innan pandemin. Relationell pedagogik samt utvecklingspsykologi används som teoretiska utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Föräldraskap bakom skärmen - En intervjustudie med åtta småbarnsföräldrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Magnus Anlander; Åsa Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :relationship building; developmental psychology; tablet; smartphone; screen use; parenting; parents of young children; qualitative approach; thematic analysis; föräldraskap; småbarnsföräldrar; skärmanvändande; surfplatta; utvecklingspsykologi; relationsskapande; kvalitativ ansats; tematisk analys; Medicine and Health Sciences; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this study was to gain a greater understanding of the usage of interactive screens by parents of young children, whilst interacting with their children; what role does the usage of interactive screens play for the individual and how does the usage affect the relationship between parent and child. Semi-structured interviews were conducted with eight parents of young children who rarely, occasionally or often used interactive screens. LÄS MER

  4. 4. Barn i behov av särskilt stöd vid lek - pedagogers syn på lekutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalie Andersson; Peter Andersson; [2011]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; lekens betydelse för barns lärande; lekpassivitet; leksvårigheter; social kompetens; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Andersson, Natalie & Andersson, Peter (2011). Barn i behov av särskilt stöd vid lek – peda-gogers syn på lekutveckling i förskolan. Malmö högskolaStudien inriktas kring barn som är i behov av särskilt stöd vid lek och den ses ur ett pedagog-perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Föräldrarollens betydelse när ett barn lär sig spela ett musikinstrument

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Hultberg; [2007]
    Nyckelord :Suzuki; pedagogik; instrument; undervisning; föräldrar; teaching; instruments; support; parents; Musicology; Musikvetenskap; Development psychology; Utvecklingspsykologi; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Arts and Architecture; Social Sciences;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet behandlar Suzukipedagogiken och barns upplevelser av föräldrars aktiva stöd och engagemang när deras barn lär sig spela ett musikinstrument. Undervisningsmetoden bygger på interaktionen mellan elev, förälder och lärare, vilket utgör Suzukipedagogikens hörnstenar. LÄS MER