Sökning: "utvecklingspsykologi i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utvecklingspsykologi i förskolan.

  1. 1. "Det är verksamheten som ska bedömas och inte barnet" : Förskollärares konstruktion av barnet i utvärdering och uppföljning

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefina Johansson; Sandra Forssell; [2018]
    Nyckelord :bedömning; förskola; förskollärare; utvärdering; uppföljning;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan ska förskolans verksamhet kontinuerligt och systematiskt utvärderas,följas upp och utvecklas för att skapa en god kvalitet. Genom att dokumentera barnets utveckling och lärande kan den pedagogiska verksamheten analysera och utvärdera hur verksamheten tillgodoser barnets möjligheter till utveckling och lärande. LÄS MER

  2. 2. Min pappa är en ängel : På vilket sätt kan förskolan hantera barn och vårdnadshavare i kris?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linn Baum; [2017]
    Nyckelord :Crisis; socio-cultural perspective; existentialism; tacit knowledge; educator; action plan; relationship skills; Developmental Psychology; environment; Kris; sociokulturellt perspektiv; existentialism; tyst kunskap; pedagog; handlingsplan; relationskompetens; utvecklingspsykologi; miljö;

    Sammanfattning : With the starting point in a self percieved dilemma I reflect on how I acted in a crisis situation and if I could have acted in a different way. I ask questions about how preschool educators can handle children and guardians in crisis and the importance of the pedagogues education and experience in dealing with crisis. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan- ett verktyg för bättre sammanhållning i barngruppen? : En studie om pedagogers syn på musikaktiviteters betydelse för barngruppen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Malin Sundström; [2015]
    Nyckelord :Music; music activities; preschool; communication; unity; sociocultural perspective; developmental psychology; Musik; musikaktiviteter; förskola; kommunikation; sammanhållning; sociokulturellt perspektiv; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : The purpose with this study is to inquire how a number of active preschool teachers use music in their daily work with children. It also looks at the meaning they think music can have to the whole group of children, especially in terms of solidarity and interaction in the group. In order to study this I chose to use questionnaires as the method. LÄS MER

  4. 4. Barnen och polisen - En studie om barns relation till polisen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Björk; [2015]
    Nyckelord :Anknytningsteori; Förskola; Etnicitet; Postmodernism; Relationell pedagogik; Socioekonomisk bakgrund; Utvecklingspsykologi; Polis;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka i ett specifikt område, barnens relation till polisen. Området, som är en förort i en större stad i Sverige, har låg socioekonomisk status och har en stor spridning av olika etniciteter. Syftet är också att undersöka hur förskolan kan förbättra den negativa bild som finns av polisen. LÄS MER

  5. 5. Barn i behov av särskilt stöd vid lek - pedagogers syn på lekutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Natalie Andersson; Peter Andersson; [2011]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; förskola; lekens betydelse för barns lärande; lekpassivitet; leksvårigheter; social kompetens; utvecklingspsykologi;

    Sammanfattning : Andersson, Natalie & Andersson, Peter (2011). Barn i behov av särskilt stöd vid lek – peda-gogers syn på lekutveckling i förskolan. Malmö högskolaStudien inriktas kring barn som är i behov av särskilt stöd vid lek och den ses ur ett pedagog-perspektiv. LÄS MER