Sökning: "utvecklingspsykologiska perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden utvecklingspsykologiska perspektivet.

  1. 1. Pianoundervisning med förskolebarn : Dalcroze, Orff, Kodály & SuzukiDe fyra pedagogernas metoder med barnets utveckling i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Jane Levkovskaya; [2023]
    Nyckelord :musikpedagogik; pianoundervisning förskolebarn; språkutveckling; motorisk utveckling; socioemotionell utveckling; Dalcroze; Kodály; Orff; Suzuki;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka de musikpedagogiska idéer som utvecklades av Jaques-Dalcroze, Kodály, Orff och Suzuki för att se hur de väletablerade metoderna kan användas i pianoundervisning med förskolebarn i syfte att främja deras motoriska, språkliga och socioemotionella utveckling. Som metod i min studie har jag valt att analysera de fyra musikpedagogernas idéer och principer kartlagda i deras ursprungliga texter och övningsböcker. LÄS MER

  2. 2. “NÄRA ELLER NÄRVARANDE” : -En kvalitativ studie om förskollärares perspektiv på barns sociala relationer och behov av kamrater

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Trygg; Sandra Rannström; [2020]
    Nyckelord :Relationer; Kamrater; Barnsyn; Förhållningssätt; Inkludering;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie kring hur förskollärare ser på barns sociala relationer och behov av kamrater, samt hur de arbetar med de sociala relationerna och barnens kamratskap. Hundeides tolkning av det sociokulturella perspektivet är studiens teoretiska utgångspunkt. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om lekens betydelse i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marie Holm; Marie Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Förskola; lek; lärande; undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att få kunskaper om hur förskollärare uppfattar lekens betydelse i förskolans undervisning. Forskningsfrågorna i studien har utgått från vilka uppfattningar förskollärare har om lekens betydelse för barn i förskolan samt vilken innebörd begreppet undervisning i förskolan har enligt förskollärarna. LÄS MER

  4. 4. Självkänsla : En studie om barns självkänsla i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Maria Rosenius; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; känslor; metakontrakt; RIG; självkänsla; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att belysa hur förskollärare definierar självkänsla och hur de beskriver självkänslans betydelse för individen. Min avsikt var också att skapa en förståelse för hur arbetet i verksamheten kan påverka barns självkänsla. LÄS MER

  5. 5. Språkstörning och lärande - praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Olin; Cecilia Petersson; [2015]
    Nyckelord :lärande; motivation; praktisk-estetiska uttrycksformer; språkstörning; stöttning; upplevelsebaserad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktGunilla Olin och Cecilia Petersson (2015). Språkstörning och lärande – praktisk-estetiska aktiviteter i en upplevelsebaserad inlärning. Language impairment and learning – practical-aestethic activities in an informal setting. Skolutveckling och Ledarskap, Lärande och Samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER