Sökning: "utvecklingspsykologiskt perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden utvecklingspsykologiskt perspektiv.

  1. 1. "Man har ju ritat till och med i sitt hela liv” : Motstånd i bildundervisning på mellanstadiet, ur elevers och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Lundell; [2022]
    Nyckelord :Mellanstadiet; bildundervisning; identitet; motstånd; hinder för lärande;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på ett litet antal kvalitativa intervjuer av bildlärare i mellanstadiet och elever i årskurs fem, och syftar till att utveckla kunskapsområdet motstånd i bildundervisning på mellanstadiet genom att ställa frågorna: när och hur upplever mellanstadieelever motstånd i bildundervisning, hur ser och arbetar bildlärare i mellanstadiet med elevers motstånd och vad kan motstånd ha för effekt på identitet och lärande? Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt ramverk och teorier om identitet genom identifikation samt hinder för lärande. Resultatet föreslår att deltagande elever i årskurs 5 upplever ett hanterbart motstånd i bildundervisning i jämförelse med andra ämnen. LÄS MER

  2. 2. Förskolepedagogers syn på omsorg av små barn

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Hanna Barthel; [2018]
    Nyckelord :omsorg; små barn; förutsättningar; förhållningssätt; Noddings; Stern;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utveckla kunskapen om pedagogers syn på omsorg samt deras upplevda förutsättningar för att ge omsorg till de små barnen i förskolan. Mina frågeställningar är: •Hur beskriver pedagoger sina erfarenheter av omsorgsarbetet?•Vilka reflektioner har pedagoger angående förskolans uppdrag gällande omsorg, lärande och undervisning?•Vilken syn har pedagoger på sina förutsättningar för att kunna ge omsorg till små barn? För att uppnå syftet har jag genomfört kvalitativa semistrukturerade intervjuer kring pedagogers syn på omsorgsarbetet med små barn. LÄS MER

  3. 3. Svenska domstolars analyskriterier av målsägande barns utsagor vid sexualbrott ur utsage- och utvecklingspsykologiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Christer Fridolfsson; Caroline Askelon; [2018]
    Nyckelord :Testimony; developmental psychology; sexual crime; NJA; CBCA; Utsaga; utvecklingspsykologi; sexualbrott; NJA; CBCA;

    Sammanfattning : Få polisanmälda sexualbrott mot barn leder till åtal. Det kan bero på att barnets utsaga, vilken ofta är den huvudsakliga bevisningen, inte bedöms nå upp till rättens beviskrav. LÄS MER

  4. 4. Allians med ungdomar i familjeterapi

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Mikael Hedström; [2017]
    Nyckelord :Family therapy; Youth; Alliance; Familjeterapi; Ungdomar; Allians;

    Sammanfattning : Inledning: Uppsatsen syftar till att undersöka familjeterapeuters erfarenheter av processer och faktorer bakom hur allians byggs upp med ungdomar i familjeterapi. Studien visar på att ungdomars utvecklingspsykologiska position gör att terapeuter måste närma sig ungdomarna med en väl tilltagen dos respekt och lyhördhet, samt i det odla en medvetenhet om att ungdomarna är extra känsliga och observanta på hur familjeterapeuterna agerar i relation till dem och föräldrarna. LÄS MER

  5. 5. På tal om kvalitet : Pedagogiska diskurser i förskolan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Gunilla Herrlin; [2017]
    Nyckelord :Planering; utvärdering; kvalitet; systematiskt kvaalitetsarbete; diskursanalys; livsvärd; system;

    Sammanfattning : Abstrakt Författarens namn: Gunilla Herrlin   Titel: På tal om kvalitet-pedagogiska diskurser i förskolan   Engelsk titel: Talk about quality-pedagogical discourses in preschool.                         Studien belyser vilken innebörd personal lägger i begreppet systematiskt kvalitetsarbete och vilka diskursiva perspektiv som kommer till uttryck när arbetsgrupper träffas och diskuterar kvalitetsarbete och hur de ska organisera sitt lokala systematiska kvalitetsarbete inom respektive förskoleområde. LÄS MER