Sökning: "utvecklingssamtal grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden utvecklingssamtal grundskola.

  1. 1. Hemläxor för flerspråkiga elever i ämnet svenska : En intervjustudie med sex lärare i årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Isabella Rinca; Vlora Feka; [2024]
    Nyckelord :Homework; multilingualism; translanguaging; teacher; elementary school; language; Hemläxor; flerspråkighet; transspråkande; lärare; grundskola; språk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är dels att undersöka hur lärare och skolor arbetar med hemläxor i ämnet svenska för flerspråkiga elever i årskurs 4–6, dels att tolka hur arbetet med hemläxor förhåller sig till sociokulturell teori. Materialet är insamlat med semistrukturerade intervjuer med sex grundskollärare och därefter analyserats utefter innehållet. LÄS MER

  2. 2. Hur stressad får man bli? : En studie om pedagogers uppfattning om stress i sitt arbetsliv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Emma Andersson; Elin Borg; Isabella Chindeh; [2013]
    Nyckelord :stress; pedagoger; arbetsmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund Stress behöver inte vara någonting negativt, det finns även vissa positiva aspekter på stress. En lagom mängd av stress kan öka prestationsförmågan. Vid för hög grad av stress kan allvarliga sjukdomar utvecklas. Varje människa bör hitta sätt att hantera sin stress. LÄS MER

  3. 3.  Utvecklingssamtalet i grundskolans tidiga år :  En kvalitativ studie om vilken mening föräldrar tilldelar utvecklingssamtalet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskap

    Författare :Heléne Ehrenstråhle; Angelica Bergman; [2011]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; Föräldraperspektiv; Föräldrar; Grundskola; Tidiga år; Föräldra-skola; Hem-skola;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Conduct of conduct ... Makt och konstruktion av självreglerande subjekt genom skolans skriftliga omdömen

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jennie Sivenbring Olsson; [2010-09-06]
    Nyckelord :skriftliga omdömen; makt och vetande; governmentality; diskursanalys; självreglerande subjekt;

    Sammanfattning : Syfte: Sedan 2008 skall alla elever i svensk grundskola få ett skriftligt omdöme över sina kunskaper i de ämnen de läser. Omdömena skall ligga till grund för utvecklingssamtal och formulerandet av en individuell utvecklingsplan. Att skriva dessa omdömen blir en uppgift som gäller större delen av den svenska lärarkåren. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingssamtal – En litteraturstudie över vem utvecklingssamtalet gynnar främst, elev, vårdnadshavare eller lärare?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ämnesavdelningen för didaktik

    Författare :Liv Tegelström; [2010]
    Nyckelord :elev; grundskola; hem; lärare; samtal; skola; utvecklingssamtal; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte har varit att utifrån relevant litteratur granska vem som främjas bäst av ett utvecklingssamtal, är det eleven, vårdnadshavaren eller läraren. En frågeställning var att undersöka vem som får mest ut av att ha ett utvecklingssamtal. LÄS MER