Sökning: "utvecklingssamtal i förskolan enkät"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden utvecklingssamtal i förskolan enkät.

  1. 1. "Svåra samtal" : En studie om skillnaden mellan vad förskolelärare och föräldrar upplever som svårigheter med svåra utvecklingssamtal inom förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Barbro Dahl; Jaqueline Garzon; [2011]
    Nyckelord :kunskap; oro; förskollärare; svåra samtal.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Avsikten med detta examensarbete var att ta reda på hur pedagogerna inom förskolan hanterar det svåra samtalet med föräldrar. Det förekommer ofta oro inför att berätta för föräldrarna att deras barn har svårigheter eller problem som gör att barnets lärande eller utveckling hindrar barnets förmåga att "hänga med" sina jämnåriga kamrater. LÄS MER

  2. 2. Utvecklingssamtal i förskolan : hur några pedagoger upplever planering och genomförande av utvecklingssamtalet i förskolan

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Ylva Engström; Susanne Frykholm; Anna Sjöberg; [2010]
    Nyckelord :utvecklingssamtal; kommunikation; pedagoger; vårdnadshavare; förskola; skola;

    Sammanfattning : I litteratur som behandlar utvecklingssamtalet i förskola och skola benämns detta samtal ibland som det svåra samtalet. Hur upplever egentligen pedagoger i förskolan utvecklingssamtalet? Syftet med denna studie var att exemplifiera och diskutera hur några verksamma pedagoger i förskolan upplevde planering och genomförande av utvecklingssamtalet. LÄS MER

  3. 3. Förskola och individuella utvecklingsplaner

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Gunilla Viper; Sirpa Wedman Bragner; [2007]
    Nyckelord :individuella utvecklingsplaner; förskola; barn i behov av särskilt stöd; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Förskolan, det första steget i Sveriges utbildningssystem, bygger på strävansmål för verksamheten och i Förskolans läroplan, Lpfö 98, finns inga krav på individuella utvecklingsplaner. Bedömningar skall göras av verksamheten och inte av enskilda barn. LÄS MER

  4. 4. Specialpedagogik i förskolan En kartläggning av förskolepersonals kunskaper om och förväntningar på specialpedagogers arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helena Arnberg; [2007]
    Nyckelord :enkätundersökning; förskola; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande arbete var att kartlägga förskolepedagogers kunskaper om och förväntningar på specialpedagogens arbetsuppgifter.Som metod användes en enkät som riktade sig till pedagogerna på samtliga sju förskolor i en kommundel och 64 svar bearbetades. LÄS MER