Sökning: "utvecklingssamtal i förskolan"

Visar resultat 16 - 20 av 75 uppsatser innehållade orden utvecklingssamtal i förskolan.

  1. 16. Pedagogisk utvecklingstid i förskolan : En fenomenografisk studie om förskolechefers och förskollärares uppfattningar av pedagogisk utvecklingstid i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Loqvist; [2017]
    Nyckelord :pedagogisk utvecklingstid; förskolechefer; förskollärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskolechefer och förskollärare uppfattar den pedagogiska utvecklingstiden samt vilka uppfattningar de har gällande dess betydelse för verksamheten. Den fenomenografiska metodansatsen användes som inspiration för att undersöka respondenternas uppfattningar. LÄS MER

  2. 17. "Ingen vill väl bara höra negativa saker” : En kvalitativ studie om utformningen av utvecklingssamtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annica Jonasson; Linda Ahlin; [2017]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; samverkan; förskola;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal i förskolan ska genomföras kontinuerligt och är den samverkansform mellan hem och förskola som finns explicit beskriven i Läroplan för förskolan. I läroplanen står dock endast att utvecklingssamtal ska genomföras, inte hur det ska utformas. Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur utvecklingssamtal kan utformas. LÄS MER

  3. 18. "Vi upplever ditt barn så här på förskolan" : En kvalitativ studie gällande förskollärares beskrivningar av utvecklingssamtalen i förskolan.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Maria Johansson; Elvira Mellkvist; [2017]
    Nyckelord :förskola; utvecklingssamtal; förskollärare; vårdnadshavare; beskrivningar; fokusgrupp; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Varje år ska ett utvecklingssamtal genomföras med barnets vårdnadshavare i förskolan, därför har ett intresse växt fram hur dessa samtal utformas. Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares beskrivningar av hur de arbetar med utvecklingssamtal i förskolan samt undersöka vad de väljer att förmedla till barnets vårdnadshavare. LÄS MER

  4. 19. Ska barnen vara med? : En essä om utvecklingssamtal i förskolan

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Charlotta Ståhlberg; [2017]
    Nyckelord :Preschool; practical knowledge; teacher-parent conference; learning; development; ethics; Förskola; praktisk kunskap; utvecklingssamtal; lärande; utveckling; etik;

    Sammanfattning : Skollagen påbjuder att vårdnadshavare och personal på varje förskola minst en gång per år ska genomföra ett samtal om barnets utveckling och lärande, ett utvecklingssamtal. Samtalet ska bygga på en bred och nyanserad bild av barnets utveckling och lärande, om barnet trivs, har roligt och fungerar socialt. LÄS MER

  5. 20. Samverkan i utvecklingssamtal : En studie om hur förskollärare och vårdnadshavare samverkar i utvecklingssamtalet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Abelli Nordin; Rebecca Lönnqvist; [2016]
    Nyckelord :samverkan; förskola; utvecklingssamtal; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på vad förskollärare och vårdnadshavare har för förväntningar och upplevelser av samverkan i utvecklingssamtal. Forskning visar att ett nära samarbete med hemmet höjer kvaliteten på förskolan, en bra kvalitativ förskola ger barnen bättre förutsättningar i det livslånga lärandet. LÄS MER