Sökning: "utvecklingsstörda"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade ordet utvecklingsstörda.

  1. 1. Får man spela får om man är utvecklingsstörd : De begränsningar som kan finnas i teaterarbetet med funktionsnedsatta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Gindin; [2016]
    Nyckelord :dramapedagogik; funktionsnedsättning; teater inom daglig verksamhet; LSS; konstpedagogiskt perspektiv; utvecklingsstörda skådespelare; individens rätt till estetiskt uttryck;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur en teatergrupp inom en kommunal daglig verksamhet hanterar de etiska dilemman som kan uppstå med utvecklingsstörda skådespelare som har insatsen Daglig verksamhet enligt LSS. Detta är en kvalitativ studie med en hermeneutisk ansats som undersöker vilka etiska dilemman och andra upplevda svårigheter som drama-/teaterledare kan komma att ställas inför under arbetet med teater för funktionsnedsatta, samt de resonemang som förs kring handlingsalternativ. LÄS MER

  2. 2. Från lindrigt utvecklingsstörd till förälder : En studie om socionmers förhållningssätt i arbete med föräldrar diagnostiserade med lindrig utvecklingsstörning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Ajnur Ali; Araksya Sargsyan; [2016]
    Nyckelord :Parents with mild intellectual disability; Social workers’ approach. The role of organisations; Street-level bureaucracy; Human- service organisations; Qualitative interviews; Föräldrar med lindrig utvecklingsstörning; Socionomers förhållningssätt; Organisationens roll; Gräsrotsbyråkrati; Människobehandlande organisationer; Kvalitativ intervjuer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka socionomers uppfattning om förhållningssättet i arbetet med lindrigt utvecklingsstörda föräldrar. Studien syftar även till att undersöka om variationen i förhållningssättet är kopplat till organisation och yrkesroll. LÄS MER

  3. 3. På många håll försämringar : En analys av nutida diskurser av normalisering, -myndighet och intresseorganisationer

    Kandidat-uppsats, Ersta Sköndal högskola/Institutionen för socialvetenskap

    Författare :Pierrou Magnus; [2016]
    Nyckelord :Normalisation; Discourse; Disabilities; Institution; Group home; Discourseanaly; Normalitet; Diskurs; Funktionshinder; Institution; Gruppboende; Levnadsförhållanden;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks hur intresseorganisationer och en myndighetsorganisation idag förhåller sig till 50-tals iden om att för funktionsnedsatta normalisera livet och göra det likt ett normalt liv. Svenska Socialstyrelsen (då medicinalstyrelsen) och de ideella intresseorganisationerna, var de dri-vande parter som gick i bräschen för och gjorde en stor omvandling av vården möjlig i och med nor-malisering. LÄS MER

  4. 4. Kunskapsutveckling i grundsärskolan : En studie om några pedagogers uppfattningar om hur de arbetar med utvecklingsstörda elevers kunskapsutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marita Blomqvist; [2015]
    Nyckelord :mentally retarded; compulsory school for children with intellectual disabilities; knowlwdge development; utvecklingsstörning; grundsärskolan; kunskapsutveckling;

    Sammanfattning : The intention of this study is to describe some pedagogue`s expectations of the strategies, methods and approach the work from when it comes whit mentally retarded pupils and how thet plan their education. The study is based on four half stuctured interviewswhit very experienced pedagogues that work in a compulsory school for children with intellectual disabilities. LÄS MER

  5. 5. Att finna sin unika egenart och bygga en positiv självbild för elever med utvecklingsstörning : - en fallstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Maria Svensson; [2015]
    Nyckelord :SOC; self-image; stigmatization; compulsory school for children with intellectual disabilities; intellectual disabilities; KASAM; självbild; stigmatisering; särskola; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : I läroplanerna för grund- och grundsärskolan står att läsa om skolans uppdrag att låta varje elev finna sin unika egenart för att aktivt kunna ta del i samhället. Många lärare inom och utom särskolan bär på frågan om hur de ska möta elever med utvecklingsstörning på bästa sätt. LÄS MER