Sökning: "utvecklingsstörning i samhället"
Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning i samhället.
16. Läsinlärning i grundsärskolan : ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några lärare i grundsärskolan arbetar med läsinlärning vad gäller elever med utvecklingsstörning. Studien redogör för deras arbete med läsinlärningsmetoder, läromedel, individanpassning, pedagogiska hjälpmedel samt vilka hinder och möjligheter som uppstår. LÄS MER
17. Interkulturell kompetens hos grundsärskolans speciallärare : I mötet med elever och föräldrar av annan kulturell bakgrund
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Immigrationen till Sverige har ökat markant de senaste åren. Kommuner och skolor får ta emot barn och ungdomar från många olika kulturer och grundsärskolan är inget undantag. På grund av elevernas funktionsnedsättning krävs ofta ett mer nära samarbete med elevens hem, vilket ställer andra krav på speciallärarnas insikt och bemötande. LÄS MER
18. Monster, idioter och sinnesslöa på Vipeholms sjukhus - - Förutsättningar för och föreställningar om aktivitet för de intagna ur ett aktivitetsperspektiv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektivSammanfattning : Bakgrund: Sinnesslöa personer betraktades i början av 1900-talet som en belastning för samhället, varpå anstalter upprättades på vilka de skulle vårdas. Vipeholms sjukhus, det enda i sitt slag som var tänkt att husera svårskötta obildbara sinnesslöa, öppnades 1935 och tog emot patienter från hela Sverige. LÄS MER
19. Att finna sin unika egenart och bygga en positiv självbild för elever med utvecklingsstörning : - en fallstudie
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : I läroplanerna för grund- och grundsärskolan står att läsa om skolans uppdrag att låta varje elev finna sin unika egenart för att aktivt kunna ta del i samhället. Många lärare inom och utom särskolan bär på frågan om hur de ska möta elever med utvecklingsstörning på bästa sätt. LÄS MER
20. Planering och didaktiska övervägande kring problemlösning i matematikundervisningen - en intervjustudie med lärare från gymnasiesärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie har behandlat problemlösning i gymnasiesärskolans matematikundervisning. Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande sex gymnasiesärskolelärare i matematik gör i sin undervisning kring problemlösning och hur de planerar och reflekterar kring detta. LÄS MER