Sökning: "utvecklingsstörning tillgänglighet"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden utvecklingsstörning tillgänglighet.

  1. 1. Upplevelser och erfarenheter av mötet med hälso- och sjukvården för personer med autismspektrumtillstånd : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Rosa dos Reis Miguel; Andreea Helga Macarie; [2022]
    Nyckelord :Autism spectrum disorder; Experiences; Healthcare; Patient perspective; Autismspektrumtillstånd; Erfarenheter; Patientupplevelse; Sjukvård;

    Sammanfattning : Bakgrund Autismspektrumtillstånd [AST] innefattar autism och andra autismliknande syndrom och är en utvecklingsstörning som påverkar kommunikationsförmågan, socio-emotionella förmågan, samt kännetecknas av repetitiva beteenden och specifika intressen. Prevalensen för AST ligger omkring en procent i världens befolkning med stigande trender, och associeras med flera olika komorbiditeter som kan förekomma. LÄS MER

  2. 2. Räknas de? : Hur personal ser på särskoleelevers delaktighet på fritidshemmen.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jenny Arvidsson; Marie Holmgren; [2020]
    Nyckelord :acceptans; autonomi; delaktighet; delaktighetsaspekterna; engagemang; erkännande; fritidshem; funktionsvariation; grundsärskola; utvecklingsstörning; samhandling; sociokulturellt perspektiv; speciallärare; särskoleelev; tillgänglighet; tillhörighet;

    Sammanfattning : Vårt arbete var en kvalitativ intervjustudie där vi intervjuade personal på fritidshem, speciallärare samt rektorer på två skolor i södra Sverige för att se hur särskoleelever uppfattas vara delaktiga under sin vistelse på fritidshemmen. Vår teoretiska bakgrund baserade vi på det sociokulturella perspektivet samt de 6 delaktighetsaspekterna, tillhörighet, tillgänglighet, samhandling, erkännande, engagemang samt autonomi. LÄS MER

  3. 3. Delaktighet i grundsärskolan : tio elevers och fyra speciallärares tankar och arbetssätt kring delaktighet

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Pernilla Eriksson; Anneli Lindquist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Under våra studier, till speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning, har djupare förståelse uppkommit att elevers delaktighet är av största vikt för deras lärande. Men vad är delaktighet egentligen och hur ser delaktigheten ut för elever på grundsärskolan?Studiens syfte är att studera upplevd delaktighet hos en grupp elever inom grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Idrott och hälsa i gymnasiesärskolan: Anpassad undervisning ur ett idrottslärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Bjärum; [2015]
    Nyckelord :Anpassad fysisk aktivitet AFA ; Idrott och hälsa; Gymnasiesärskola; Utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Bjärum, Malin (2015). Idrott och hälsa i gymnasiesärskolan: Anpassad undervisning ur ett idrottslärarperspektiv (Physical education in upper secondary special school: Adapted teaching from a PE teacher perspective). Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola. LÄS MER

  5. 5. Tillgänglighet på webben för personer med kognitiva funktionshinder – En fallstudie av ett biblioteks webbplats

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Lena Johansson; [2014]
    Nyckelord :användbarhet; användningstest; webbdesign; tillgänglighet; kognitiva funktionshinder; lindrig utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : Det finns riktlinjer för hur webbplatser kan anpassas för personer med kognitiva funktionhinder, men ännu har ingen enighet uppnåtts när det gäller hur man bäst går tillväga för att skapa tillgängliga webbplatser för målgruppen. Det finns flera former av kognitiva funktionshinder. LÄS MER